INDUSTRI

F-35-sjefen roser norsk missil

Lockheed Martins F-35-direktør signaliserer en lys framtid for JSM-missilet fra Kongsberg.

JSM modell
JSM modell Bilde: Tor Aas-Haug Mediafoto
14. feb. 2012 - 16:16
Vis mer

Joint Strike Missile (JSM) fra Kongsberg kan alene sørge for at F-35-anskaffelsen blir en industrisuksess.

Men det fordrer at våpenet blir kjøpt og plassert i buken på flere enn kun de norske kampflyene.

Les også: Industrien krever norsk F-35-missil

Det ser meget positivt ut for Kongsberg og opp mot 100 norske underleverandører, signaliserer Tom Burbage, som er Lockheed Martins F-35-direktør:

Flere land er interessert

– Det er åpenbart at JSM fyller et ytelsesbehov for F-35. Missilet har en kapasitet som flere land etterlyser, ikke bare Norge og USA. Mye bra arbeid er gjort, samtidig som mye arbeid gjenstår. Blant annet på systemintegrasjon. Men her kommer det flere milepæler i tida som kommer, varsler Burbage.

F-35-sjefen har denne uka vært i Oslo hvor han har møtt blant andre statssekretær Roger Ingebrigtsen i Forsvarsdepartementet, Stein Erik Nodeland, som leder det norske F-35-programmet og sjefene for de viktigste norske forsvarsindustriselskapene knyttet til F-35: Harald Ånnestad i Kongsberg Defence Systems (KDS), Edgar Fossheim i Nammo og Dag Songedal i Kitron.

– Vi har ikke diskutert integrasjon spesifikt akkurat nå, men det ser ut til å gå i riktig retning for oss, forteller Harald Ånnestad.

– Ingen konkurrenter

KDS-direktøren er bastant på at det ikke finnes reelle konkurrenter til JSM dersom man ser til pris/ytelse.

JSM-utvikling gir NSM-kontrakter

– F-35 er ikke bygget for flyshow

Ånnestad påpeker at fysikkens lover tilsier at det ikke vil komme mer effektive konkurrenter. JSM fyller våpenrommet på F-35 så å si inn til siste centimeter.

Skal sprengkraften økes, vil det måtte gå på bekostning av drivstoffmengde/rekkevidde og omvendt.

– Ser du på konkurrerende missiler, ser du at de har store vinger, som et transport- eller seilfly, konstruert for å fly langt – ikke manøvrere raskt, sier Ånnestad.

JSM har mot slutten av flukten en skyvekraft/vekt-rate på over én.

Harald Ånnestad er konserndirektør i Kongsberg Defence Systems.
Harald Ånnestad er konserndirektør i Kongsberg Defence Systems. Per Erlien Dalløkken

– Å senke et moderne krigsskip handler om å overvinne dets luftvern. Det er en tyngre jobb med glidebomber enn et høymanøvrerbart missil. Beregninger som er gjort, viser at det vil gå med 15–16 av dagens operative missiler for å gjøre jobben, sammenlignet med 2–3 JSM. Hvilket betyr at én eller to F-35-er er nok til å utføre oppdraget, påpeker Ånnestad.

Han peker også på JSMs presisjon og viser til tester som viser at missilet bommer med fattige 20 centimeter etter å ha fløyet drøyt 150 kilometer.

– Et annet vesentlig poeng er JSMs intelligente lunte, som kan telle antall skott det penetrerer. Er det for eksempel tre skott inn til våpenrommet, venter missilet med å detonere, sier Ånnestad.

Kongsberg Gruppen

Apex i rute

JSM anslås å ha et salgspotensial på rundt 20 milliarder kroner.

Nummer to på lista er Apex-ammunisjonen fra Nammo, panserbrytende ammunisjon beregnet for GAU-22/A-gatlingvåpenet på F-35, verdsatt til ti milliarder kroner.

Nammo leverer startmotoren til Kongsbergs sjømålsmissil NSM. Ifølge Ånnestad er det i ferd med å skje en teknologioverføring som gjør at Nammo også kan levere stridshodet til NSM og det identiske stridshodet til JSM. Sistnevnte har imidlertid ikke startmotor.

Missilet er bygget i kompositt, og stridshodet er ikke en del av den bærende konstruksjonen. I JSM/NSM er sprengkraften 120 kilo TNT-ekvivalenter.

– Vi holder trykket oppe i F-35-programmet, både mot Lockheed Martin og andre. Ved siden av Apex, som så langt er i rute, har vi flere andre kontrakter vi jobber hardt med å vinne, sier Nammo-direktør Edgar Fossheim.

AIM Norways første MoU

Det nystiftede statsforetaket AIM Norway (Aerospace Industrial Maintenance – Luftforsvarets hovedverksted Kjeller fram til 15. desember i fjor), tegnet i dag en intensjonsavtale (MoU) med Lockheed Martin om vedlikehold og oppgraderinger på LM-flyene F-16, C-130J og F-35.

Målet er at selskapet på Kjeller kan ta hånd om ikke bare den norske flåten, men også utenlandske fly.

Ingebrigtsen anslår verdien til å ha et potensial på halvannen milliarder kroner.

– Dette er vår første MoU og den som vil være viktigst for framtida. Vi kan ha jobb i 40 år framover. I stedet for at vår bemanning på 400 i verste fall kunne bli halvert, ser vi nå ut til å utvide, sier Jan A. Bjurgren som er fungerende direktør i AIM Norway.

Historisk sus

På en pressekonferanse tirsdag fortalte Roger Ingebrigtsen at det går et historisk sus over Forsvarsdepartementet som nå er i innspurtsfasen på det viktigste enkeltkjøpet på flere tiår.

– Vi er der Trygve Bratteli var på 1970-tallet rett før beslutningen om å anskaffe F-16 ble tatt. Det viktigste vi har fått ut av de siste møtene med Lockheed Martin er at vi har fått forsikringer om at produsenten er i stand til å levere våre kampfly når vi trenger dem, altså i 2018, sa statssekretæren på en pressekonferanse.

Han la til at ifølge LM går både produksjon og testing av F-35 nå bedre enn de ett år tilbake fryktet det ville gjøre på denne tida.

Les også: Søker seg bort fra F-35-prosjektet

Kitron kaprer sin tredje F-35-kontrakt

– F-35 prioriteres

Ingebrigtsen avdramatiserer at Italia ser ut til å redusere anskaffelsen fra 131 til 100 fly.

Samt at USA har sagt at 179 av flyene skal utsettes i fem år. Dermed er totalt antall fly som er bestilt for perioden 2013 til 2017 redusert fra 423 til 244.

– Jeg ser heller det positive i at Italia, på tross av finanskrisen de står midt oppe i, velger å prioritere å anskaffe 100 fly. Det samme gjelder i USA. På tross av kraftige budsjettkutt, prioriteres F-35-programmet. Det er ikke snakk om avbestillinger, men forskyvninger i bestillingene. Man bestiller et noe redusert antall nå, men kommer sterkere tilbake om et par-tre år, sier Ingebrigtsen.

Samtidig er det hevet over tvil at antall produserte fly har direkte påvirkning på pris – både innkjøpspris og levekostnader. Inkludert for de fire første treningsflyene Norge skal ta leveranse på i 2016.

Prisen går ned saktere

– Det som skjer, er at vi ikke får den gradvise prisreduksjonen så raskt som vi tidligere har trodd, innrømmer Burbage.

– Men når Stortinget om en måneds tid får lagt fram tallene, vil det kommer fram at vi har tatt høyde for at dette ville skje, kontrer Ingebrigtsen.

Før påske skal altså Stortinget få lagt fram hvor mange F-35 regjeringen ønsker å kjøpe, samt prisen Norge må betale i detalj.

– Jeg er trygg på at Stortinget vil kjenne igjen tallene fra 2008 som ble gjentatt i 2011. Jeg gleder meg til stortingsbehandlingen, understreker statssekretæren.

Les også:

F-35 er ikke ferdigtestet før 2016

Forsvarets flygende testbenk trer av

En halv milliard i F-35-kontrakter har forduftet

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.