Lockheed Martin kan krysse av i boka for en ny vellykket test i F-35-programmet.
STOVL-versjonen av kampflyet, F-35B, har nå for første gang gjennomført en vertikal takeoff.
Kort takeoff- vertikal landing
Testflygningen ble gjennomført fra marineflybasen Patuxent River, som ligger ved Chesapeake Bay-estuariet i Maryland på USAs østkyst, 10. mai.
Det var det første testflyet, BF-01, som var ute på sin 286. flygning.
F-35B er STOVL-versjonen («short takeoff/vertical landing») som skal erstatte Harrier. Det vil si AV-8B for amerikanernes del og GR. 7, GR. 9 og Sea Harrier for britene og italienerne.
Som begrepet STOVL tilsier, vil et F-35B som er fullastet med drivstoff og våpenlast, ta av konvensjonelt. Men derimot vil det lande vertikalt.
Les også: Her er F-35 med JSM under vingen
Supersonisk STOVL
Denne evnen demonstrerte kampflyet allerede i 2009 og flere hundre slike landinger er senere utført. Til og med av et av Marine Corps' operative F-35B for et par måneder siden.
Den første gangen en vertikal landing ble utført til sjøs, var i oktober 2011.
I juni samme år ble en annen milepæl nådd, da en F-35B først fløy supersonisk for deretter å lande vertikalt (på land).
VTO for forflytning
Lockheed Martin skriver at VTO-kapasitet, altså evnen til å ta av vertikalt, er et av flere krav flyet må klare før det settes i tjeneste.
Ikke for å brukes på skarpe oppdrag. Derimot trengs egenskapen der beskaffenheten i felt er slik at flyet ikke kan gjennomføre en kort takeoff.
Da benyttes VTO til forflytning over kortere avstander der flyet har en begrenset mengde drivstoff om bord.
Som kjent er det den konvensjonelle versjonen, F-35A, Norge skal anskaffe.
Les også:
Har nesten ikke fått en F-35-kontrakt på tre år