Å komme godt ut fra start og akselerere raskt i begynnelsen er viktig i mange idretter. Det gjelder også i arbeidslivet.
En god start kan gi deg et forsprang senere i karrieren, ifølge ekspertene Teknisk Ukeblad har snakket med.
I bredden
De fleste unge nordmenn vil jobbe i store selskaper som Statoil, Hydro, Aker Kværner og Microsoft. Universum Communications undersøkelse for 2007 viste at vel 30 prosent av ingeniørstudentene aller helst vil jobbe for Statoil.
Guri Larsen, direktør i Adecco Select, mener dette ikke alltid er det smarteste.
– Det avhenger av hva som er planen din for framtida. Dersom du ønsker å bli utfordret i bredden og lære om ulike sider av selskapet, vil jeg anbefale et mindre selskap. Men hvis du ønsker å spesialisere deg innen et fagfelt eller en profesjon, vil jeg anbefale å begynne i et større firma., sier hun.
Gisle Hellsten, leder av Karrieresenteret ved Universitetet i Oslo, mener mulighetene er større i små virksomheter.
– Det kommer selvsagt an på hva slags utdanningsbakgrunn du har. Generelt får du mer interessante arbeidsoppgaver og bedre utviklingsmuligheter i mindre virksomheter. Ofte er det store muligheter i små virksomheter. I store bedrifter er fordelen gjerne at mulighetene internt er større, ofte gjennom et internt arbeidsmarked, sier han.
Ryktet avgjør
Per André Marum, daglig leder i hodejegerselskapet Marum Executive Search, sier at bedriftens rykte er avgjørende.
– Det vi hodejegere ofte ser på er bedriftens renommé. Et mindre selskap kan også ha en anerkjent posisjon. Drives selskapet profesjonelt og er kresne i valg av kandidater som får jobb, ser vi hodejegere på det som et kvalitetsstempel at folk har kommet innenfor og over overlevd der en stund, sier han.
Han ser forskjeller mellom det å jobbe for en stor og en mindre bedrift.
– Større bedrifter har ofte ressurser til mer strukturert kompetanseutvikling, mens i mindre selskap er det mer opp til en selv å suge lærdom fra jobben og kollegene. NSB og Statnett er store selskap, men ikke spesielt kjent for å ha meget gode medarbeidere. Det motsatte gjelder Orkla og Schibsted, sier Marum.