I amerikanske medier spekuleres det nå hyppig på hvilken «fix» VW kan tilby amerikanske bileiere som har kjøpt dieselmotorene som er programmert til å redusere utslippene under testing.
Ifølge motorekspert Bengt Johansson ved Lunds tekniske høyskole, kan det være forholdsvis enkelt å få bilene til å tilfredsstille utslippskravene fra amerikanske myndigheter.
Noe helt annet er om kundene vil være like fornøyde.
– Trolig kan man endre bilenes programvare, slik at motoren hele tiden oppfører seg slik den gjør når den testes for utslipp, sier han til Teknisk Ukeblad.
Mandag 22. september opplyste VW at 11 millioner biler som er solgt verden over, har jukse-programvaren.
Mandag 28. ble det kjent at det er pyntet på utslippsdata til rundt 2,1 millioner Audi-biler, mens 1,2 millioner biler fra Skoda har samme programvare.
Les også: Slik kan VW ha lurt utslippsmålingen
– Tregere motor
Nedsiden med en programvareoppdatering, blir trolig tregere motorer.
– Jeg vet ikke, men jeg vil tro at motoren vil bli noe tregere. Den kommer ikke til å svare like raskt på gasspedalen, sier Johansson, som understreker at dette er spekulasjon.
Johansson, som er professor i forbrenningsteknikk ved Lunds tekniske høyskole, presiserer at han ikke kjenner til hvordan VW har programmert bilene og at hans forskningsområde er forbrenningen i motorene, og ikke avgassertifisering.
De berørte modellene som har urea-løsning (AdBlue), kan også komme til å forbruke mer av dette, ifølge Johansson (Se faktaboks).
– Jeg tror ikke man behøver å gjøre mer enn dette (omprogrammering, red.anm). Man har sertifisert bilen, slik at den fungerer i henhold til kjøresyklene og da er det bare å holde seg til det, sier Johansson.
Les også: Derfor er nye dieselbiler verre for byluften enn gamle
Kan bli gigantisk tilbakekjøp
Den amerikanske bruktbileksperten Matt DeLorenzo forteller at hele saken kan ende med et historisk stort tilbakekjøp fra VWs side.
– Det har aldri vært et tilbakekjøp av denne størrelsen før, men så har heller ingen lurt noen myndigheters utslippstesting på dette nivået tidligere, så alt er mulig, skriver DeLorenzo i en epost.
Han er redaktør for det amerikanske bilnyhetsstedet kbb.com, som er eid av bilanalyseselskapet Kelley Blue Book.
Les også: Derfor er diesel billigere enn bensin
Ny programvare eller urea-løsning
Redaktøren forteller at Volkswagens «fix» nå er opp til de føderale myndighetene.
– Hvorvidt de vil akseptere en endring i programvaren eller be om installasjon av urea-systemer er ikke klart, men det vil bli det ene eller det andre, skriver DeLorenzo i en epost.
Han peker på at en oppdatering av programvaren åpenbart vil være minst kostnadskrevende og den enkleste løsningen. Nedsiden med dette er at påvirkningen på drivstofføkonomi og ytelse er ukjent. Dersom konsekvensene er store, kan man se for seg at eierne vil bli kvitt bilene og at verdien i bruktmarkedet stuper.
Det vil også bli et spørsmål om hvilken kompensasjon bileierne kan få for redusert ytelse og dårligere drivstofføkonomi, ifølge redaktøren.
Han peker også på at bileierne, i de delstatene som ikke krever utslippstesting for å fornye registreringen, har få incentiver til å få bilen endret dersom endringen svekker bilen.
Det dyreste alternativet for Volkswagen er installasjon av urea-løsninger (AdBlue) i bilene, ifølge DeLorenzo.
Les også: Fjerner en av bensinmotorens største utfordringer
– Færre hestekrefter
Spørsmålet er så om de amerikanske VW-eierne vil akseptere noe som kan redusere ytelsen til bilene deres.
Bileierne som nå deltar i massesøksmål mot bilgiganten påstår at at Volkswagen ikke vil være i stand til å få bilene til å tilfredsstille utslippskravene «uten å kraftig degradere ytelsen, herunder antall hestekrefter og virkningsgrad», heter det i en av stevningene som Teknisk Ukeblad har fått innsyn i.
Saksøkernes advokater argumenterer med at selv om VW klarer å innfri kravene til amerikanske miljømyndigheter, så vil bileierne bli skadelidende blant annet fordi de vil måtte betale høyere drivstoffregninger.
Les også: Nå skal bensinmotoren bli mye bedre
Kan slippe endringer i Europa
Selv om VW også har solgt bilene med jukse-programvaren i Europa, så er det trolig kun i USA at bilfabrikanten må endre bilene.
– I USA har VW har direkte fusket. De har ikke oppfylt lovkravene, for i USA finnes det lovkrav til at man ikke får manipulere programvaren. Dermed må de programmere om motorene som er solgte og blir ikke kundene fornøyde, så må de kanskje gi dem en bensinbil istedenfor, forteller den svenske motoreksperten Bengt Johansson til Teknisk Ukeblad.
I Europa er lovkravene langt mindre strenge og der behøver ikke nødvendigvis VW å foreta seg noe.
Professoren peker også på at i Europa brukes i liten grad SCR (selective catalytic reduction, red.anm.) på personbiler. Med SCR brukes urea (AdBlue) som reagerer med NOX i bilens katalysator.
– Det innebærer at man ikke kan rense NOX-forbindelser på høye laster. I Europa så bruker man EGR (exhaust gas recirculation, red.anm) og det fungerer ikke over 50 - 75 prosent last. Over det er det ingen rensing. Det trenger man heller ikke, fordi lovkravene sier ingenting om rensing over de lastene, så produsentene klarer lovkravene, sier Johansson.
Overrasket? Elbilen er langt mindre effektiv enn mange tror