Vi har tidligere testet Zensor 5 med veldig godt resultat, og er litt spent på om et par litt større bass-elementer og kabinett kan gjøre høyttaleren noe bedre, eller om den kun får mer bass, og kan spille høyere.
SAMLETEST: TEST: Gode høyttalere for lite penger
Større basser
Dali har valgt et par 7-tommere i bassen på Zensor 7. Det gir dypere bass, bedre evne til å tåle volum og som oftest også noe bedre følsomhet.
7-tommerne strekker seg ikke lenger ned enn 40Hz, men spiller du ikke elektronika eller techno er det tvilsomt om du egentlig behøver bass som er særlig mye dypere.
Diskanten er den samme som sitter i Zensor 5. Systemet er et toveis-system med bassport og har en følsomhet på 90dB.
Kabinettet er ganske godt bygget - i litt kjedelig finish, og med en aluminiumsramme på undersiden. I den kan man skru inn et antall passende spikes eller dempeføtter – avhengig av underlag.
TEST: Skal du ha ny TV i høst?
Lyden er stor
Dali Zensor 7 koster litt mer enn de andre i testen, og noen vil nok kunne klare seg bra med Zensor 5 som har mindre basser, og som er enda litt enklere å få plass til i stua.
Med 7-tommers basser er det nesten en selvfølge at dette spiller dypt og imponerende i prisklassen. Relativt store elementer i denne prisklassen har dessverre en evne til å kun spille dypt uten at det er særlig kontroll eller presisjon.
Skulle du være misfornøyd med bassen i Zensor 7 er det ikke fordi Dali ikke vet hvordan de skal gjøre det, men fordi pengene du betaler er for få til at de kan ta i bruk spissteknologien de har liggende på øverste hylle.
Vi kan jo tenke oss hva en høyttaler skal koste ut fra fabrikk for å kunne presses under kr. 6000.- ute i butikkene. Fordyrende mellomledd eller ikke.
TEST: Nettverksspillere: Din neste musikkavspiller
Fin struktur
Bassen er lett å følge og det har litt med at Dali i stedet for å skaffe høyttaleren bassrespons helt ned i kjelleren har nøyd seg med noe litt mer moderat. De går dypt nok, men det interessante er at bassen er av det kontrollerte slaget.
Strukturen i bassen er fin, den har fin tyngde og er ganske godt med rytmisk. Nå står ikke akkurat bassen himmelhøyt over Elac og Energy, men det er noen forskjeller som gir bedre tyngde og størrelse til lyden.
Mellomtonen og diskanten er det nesten vanskelig å tro kommer fra en høyttaler i denne prisklassen. Den er nøktern, har flott balanse og nok energi til å gi gitarene i Lights of Lousianna med Jennifer Warnes akkurat det riktige anslaget, og den troverdige lyden av negler mot nylonstrengene.
Sporet med Blue Man Group imponerer veldig i prisklassen, og har en tyngde som de andre høyttalerne ikke kommer helt opp til. Den spiller rett og slett så mye større og imponerende enn de andre i testen at du blir litt slått i bakken. For ikke å snakke om Rammstein der høyttaleren setter opp et imponerende stort og hardtslående lydbilde.
Konklusjon
I forhold til Energy, Elac og System Audio synes vi Zensor 7 har så vidt dårligere fokus og perspektiv. Ikke slik at det flyter ut, men du får ikke samme følelse av at hodet står i en lydmessig skrustikke midt i mellom høyttalerne med Zensor 7.
Kanskje vi til og med mener at Zensor 5, som koster en del hundrelapper mindre er minst like god akkurat på dette punktet. Problemet er at du ikke kan få alt til under kr. 6000.- Med høyttalerens tyngde, bass og trykk ville det vært helt på grensen til utrolig om den også var klasseledende på alt det andre vi sjekker ut underveis i en test.
Totalt sett er det uansett en meget imponerende høyttaler, og den vil være fantastisk i et forholdsvis rimelig hjemmekino-oppsett.
Denne saken er levert av lyd-, bilde- og hjemmekinomagasinet Watt.
Les også:
Har du LP-er, er dette maskinen du skal ha