Det kunne Avinor-sjef Dag Falk-Petersen fortelle under en pressekonferanse der forslagene for Nasjonal transportplan 2114–2023 ble lagt fram i dag.
Utfasing av fly
Det kan vise seg å bli et problem. Grunnen til det er at Dash 8-flyet, som brukes på mange regionale lufthavner i dag, trolig fases ut før 2030 og blir erstattet av flytyper som krever lengre rullebaner.
Avinor mener det ikke er mulig å forlenge rullebanene på 19 lufthavner som har rullebaner på mellom 800 og 1000 meter.
Grunnen er at terrenget og trafikkgrunnlaget mange steder er for tynt til å rettferdiggjøre investeringene.
– Dette vil kunne framtvinge endringer i lufthavnstrukturen eller overgang til mindre flytyper, sier Falk-Petersen.
Må ha god kvalitet
Avinor-sjefen legger samtidig vekt på at det aller viktigste for norsk luftfart i den kommende NTP-perioden er at standarden på flyplassene i Norge opprettholdes.
Totalt planlegger Avinor å bruke 24 milliarder kroner i perioden på hele lufthavnsnettet og flysikringstjenesten.
– Det å opprettholde standarden er det primære for oss, sier han til Teknisk Ukeblad.
Viktige investeringer
Falk-Petersen peker samtidig på at ny terminal på Bergen lufthavn Flesland og oppgraderinger av Stavanger lufthavn Sola og Trondheim lufthavn Værnes er viktig i den kommende perioden.
Han legger likevel mest vekt på at viktigheten av å fullføre utbyggingen av Gardermoen.
– Dette er så viktig fordi Gardermoen er et nav i det norske systemet, sier han.
Les også: Gardermoen må utvides
Blinker ut rullebane tre på Gardermoen
Sentralisering
Avinor anbefaler også å bygge nye lufthavner på Helgeland og i Lofoten. Blir dette realisert, vil det innebære at man legger ned Mosjøen lufthavn Kjærstad, Røssvoll på Helgeland samt Svolvær og Leknes i Lofoten.
– Vi anbefaler at det bygges én ny lufthavn på henholdsvis Gimsøy i Lofoten og på polarsirkelen på Helgeland. De områdene har ingen direkte ruter til Oslo og andre sentre, og det er også kostbart å fly derfra. Derfor vil være et stort løft hvis vi får det igjennom, sier Falk-Petersen til Teknisk Ukeblad.
Samtidig påpeker han at det ikke vil være bedriftsøkonomisk lønnsomt å bygge disse nye flyplassene, noe som vil kreve ekstraordinær finansiering utover Avinors rammer.
– Det vil derimot være samfunnsøkonomisk nyttig, sier han.
Lite i Finnmark
Ellers foreslår Avinor ingen endringer i Finnmark og på Vestlandet.
– Vi har ikke funnet en løsning som gir et bedre tilbud enn det de allerede har i Hammerfest. I Kautokeino er det heller ikke trafikkgrunnlag for å bygge ny lufthavn, sier Falk-Petersen.
Les også: Norwegian gir opp Rygge