MOTOR

Far og sønn først med elbiltaxi

HELT ELEKTRISKTrondheims-familien Asphjell med Norges første to elektriske drosjer. Junior og daglig leder Audun Asphjell i Ecotaxi AS ved døren, og elektrofar selv, Arne Asphjell foran.
HELT ELEKTRISKTrondheims-familien Asphjell med Norges første to elektriske drosjer. Junior og daglig leder Audun Asphjell i Ecotaxi AS ved døren, og elektrofar selv, Arne Asphjell foran.
19. nov. 2008 - 20:19

Det er elbilentusiast og avgiftshater Arne Asphjell som, sammen med sønnen Audun, står bak prosjektet om å etablere et elektrisk drosjetilbud i Trondheim. De to skal kjøre de to Thinkbilene som en del av Trøndertaxis vanlige tilbud.



Erfaren elbilist

Sivilingeniør Arne Asphjell er ingen nybegynner med elbiler. Tidlig på 80-tallet kjøpte han en engelsk elektrisk Sinclair C5. Det var et trehjuls elektrisk kjøretøy for en person, selv om det kanskje er å dra det langt å kalle det en bil.

Ble hovedbil

I 2001 kjøpte Asphjell sin første Think.

— Det var like mye avgiftstretthet som motiverte meg til å kjøpe Thinken som entusiasmen for elektriske kjøretøyer. Meningen var å bruke den som bil nummer to, men etter en uke ble den hovedbilen og siden har den stått for 95 prosent av all kjøringen vår.



Elfamilie

Arne og Audun er ikke de eneste elbilentusiastene i familien Asphjell. Oppvokst med elbiler var det naturlig for eldstemann Øistein å ta seg jobb hos Think etter utdannelsen ved NTNU og han jobber nå hos en av Thinks eiere, Scatec. Øistein bestilte sin første Think av den nye serien for tre år siden og har kontrakt på produksjonsnummer en. Far Arne har kontrakt på nummer to.



Taxi

Det er disse to Thinkbilene med produksjonsnummer en og to som nå settes inn hos Trøndertaxi.

På grunn av forsinkelser med testing av den nye Think-modellen har bilene blitt noen måneder forsinket. Arne Asphjell forteller at ideen om elektrisk drosje ikke er så gammel, den dukket opp da to Høyre-politikere i Trondheim, den ene professor på NTNU, tok til orde for en mindre forurensende drosjenæring.

Egen holdeplass

— De tenkte nok på naturgass, men hvorfor ikke strøm? 80 prosent av all drosjetrafikk på dagtid er kjøring av en person og det meste av kjøringen skjer om morgen og på ettermiddagen. Jeg tror vi kan klare et helt skift med Thinkene, siden vi nå har en egen taxiholdeplass med ladestasjon. De to bilene får holdeplass i Munkegaten ved torget i Trondheim, på andre siden av holdeplassen hvor de vanlige drosjene står, sier Asphjell.



Egne løyver

Trøndertaxi har vært positive til elbilprosjektet og både far og sønn har gjennomgått et løyvekurs i Oslo. Audun Asphjell har jobbet med å kjøre drosje, mens fare Arne har tatt drosjeutdannelse.

Hestedrosjer

— Om noen måneder er det 100 år siden Trondheim fikk de to første motordrosjene. Den gangen var det de som sto på vår plass, mens de vanlige hestedrosjene sto på den andre siden av veien. Etter 20 år var det ingen hestedrosjer igjen. Jeg tror det går slik denne gangen også, men nå er det strøm som overtar, sier Arne Asphjell.

Trøndertaxi får en liten utfordring når det gjelder bestillingene, men forespørsler om elektrisk drosje vil bli presentert som et av de valgene kundene foretar gjennom manuelle bestillinger.



Pengepugere

Arne Asphjell har søkt Finansdepartementet tre ganger om fritak for momsen på åtte prosent som legges på drosjekjøring. Og han har fått avslag alle gangene.

—Departementet er redd for at dette med elektriske drosjer kan gripe om seg og redusere inntekten til staten. Men kan vi få for mye frisk luft, spør Asphjell? Han har ikke tenkt å gi seg og synes ikke det er noen fremsynt politikk fra det SV-styrte departementet.

Stolt statsråd

Asphjell er derimot ikke mer forarget på dagens regjering enn at han torsdag klokka 10 lar samferdselsministeren bli første passasjer i elbilen. Statsråden trenger ikke frykte for ny fartsbot fra sin vante posisjon i baksetet. I Thinken må Liv Signe ta "Navarsete" foran.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.