INDUSTRI

Far Solitaire kåret til Årets skip

Hedret under shippingmessen SMM i Hamburg.

SHIP OF THE YEAR: Far Solitaire, deisgnet av Rolls-Royce med betegnelsen UT 754 WP, er optimalisert for transitthastighet 13-14 knop.
SHIP OF THE YEAR: Far Solitaire, deisgnet av Rolls-Royce med betegnelsen UT 754 WP, er optimalisert for transitthastighet 13-14 knop. Bilde: Global Maritime AS/Farstad
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
5. sep. 2012 - 17:59

HAMBURG: Farstad Shippings svært avanserte forsyningsskip Far Solitaire ble kåret til Ship of the year 2012 under shippingmessen SMM i Hamburg.

Prisen ble delt ut av statssekretær i Nærings- og handelsdepartementet, Halvard Ingebrigtsen, på vegne av Skipsrevyen.

Skipet er designet av Rolls-Royce og bygget av STX OSV Langsten.

Innovasjon er det viktigste kriteriet for tildeling av prisen.

Les også: Dette er fremtidens skipsbro

Spesialtanker

Far Solitaire er det første forsyningsskipet som er spesialbygget for å frakte opp til 1600 kubikkmeter kjemikalier.

Skipet er samtidig spekket med detaljer og utstyr, som bidro til å avgjøre valget av prisvinner, ifølge redaktør Asle Strønen i Skipsrevyen.

Rolls-Royce-designer Martijn Peter de Jongh ble trukket fram som ansvarlig for nytenking og innovative løsninger for skipet. Han er forsiktig med å kalle det et kombinert forsynings- og kjemikalieskip.

Les også: Statoil leier forsyningsfartøy for 3,5 milliarder

Rør og pumper

– Selv om vi har lov til å frakte alle kjemikalier som står på myndighetens fellesliste, det vil si 18 vanlige kjemikalier, er det langt fra en kjemikalietanker i vanlig forstand, sier han.

Skipet har designbetegnelsen UT 754 WP og er utstyrt med 11 tanker under dekk, alle med egen "deep well"-pumpe og adskilt rørarrangement.

Fem sentertanker for boreslam er spesiallaget med slette vegger og topp/bunn for enkel rengjøring.

Les også: Bestiller to ankerhåndterere

Landstrøm

Rolls-Royce trekker fram et nytt diesel-elektrisk konsept for framdrift, Rolls-Royce Multidrive og nytt anlegg for tilkobling av landstrøm, der transformatorer og styringssystem sørger for at svitsjen skjer sømløst. 

Anlegget er beregnet på 440-690 Volt og 50 og 60 Herz. Scrubber sørger for at NOx- og SOx-krav tilfredsstilles.

– Vi har gjort studier for bruk av LNG-motorer og identifisert plass for LNG-tank over dekk, men Farstad ville ikke ha det på dette skipet. Det kan bli aktuelt dersom de velger å bestille enda ett, sier de Jongh.

Han sier at driftsprofilen på skipet bestemte arrangement og oppsett av motorer, generatorer og thrustere.

– Vanlig transitthastighet er 13-14 knop, som er mest aktuelt for dette skipet. Toppfart er på 16 knop, sier de Jongh.

FLANKERER ÅRETS SKIP: Designer Martijn Peter de Jonh (Rolls-Royce), kaptein Ståle Synnes (Farstad), adm.dir Steinar Nerbøvik (STX Langsten), delvis skjult, statssekretær Halvard Ingebrigtsen (NHD), styreleder Sverre A. Farstad (Farstad Shipping) Rolf Sæther (jurymeldem) og Birger Skår (jurymedlem).
– Vanlig transitthastighet er 13-14 knop, som er mest aktuelt for dette skipet. Toppfart er på 16 knop, sier de Jongh.FLANKERER ÅRETS SKIP: Designer Martijn Peter de Jonh (Rolls-Royce), kaptein Ståle Synnes (Farstad), adm.dir Steinar Nerbøvik (STX Langsten), delvis skjult, statssekretær Halvard Ingebrigtsen (NHD), styreleder Sverre A. Farstad (Farstad Shipping) Rolf Sæther (jurymedlem) og Birger Skår (jurymedlem). Tore Stensvold

Les også:

Rederiene deler hemmeligheter

Farstad kontraherer skip med nytt design

Sparer 30 millioner dollar årlig med nytt skrog

Norge ruver på shippingmesse  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.