HAMBURG: Farstad Shippings svært avanserte forsyningsskip Far Solitaire ble kåret til Ship of the year 2012 under shippingmessen SMM i Hamburg.
Prisen ble delt ut av statssekretær i Nærings- og handelsdepartementet, Halvard Ingebrigtsen, på vegne av Skipsrevyen.
Skipet er designet av Rolls-Royce og bygget av STX OSV Langsten.
Innovasjon er det viktigste kriteriet for tildeling av prisen.
Les også: Dette er fremtidens skipsbro
Spesialtanker
Far Solitaire er det første forsyningsskipet som er spesialbygget for å frakte opp til 1600 kubikkmeter kjemikalier.
Skipet er samtidig spekket med detaljer og utstyr, som bidro til å avgjøre valget av prisvinner, ifølge redaktør Asle Strønen i Skipsrevyen.
Rolls-Royce-designer Martijn Peter de Jongh ble trukket fram som ansvarlig for nytenking og innovative løsninger for skipet. Han er forsiktig med å kalle det et kombinert forsynings- og kjemikalieskip.
Les også: Statoil leier forsyningsfartøy for 3,5 milliarder
Rør og pumper
– Selv om vi har lov til å frakte alle kjemikalier som står på myndighetens fellesliste, det vil si 18 vanlige kjemikalier, er det langt fra en kjemikalietanker i vanlig forstand, sier han.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Skipet har designbetegnelsen UT 754 WP og er utstyrt med 11 tanker under dekk, alle med egen "deep well"-pumpe og adskilt rørarrangement.
Fem sentertanker for boreslam er spesiallaget med slette vegger og topp/bunn for enkel rengjøring.
Les også: Bestiller to ankerhåndterere
Landstrøm
Rolls-Royce trekker fram et nytt diesel-elektrisk konsept for framdrift, Rolls-Royce Multidrive og nytt anlegg for tilkobling av landstrøm, der transformatorer og styringssystem sørger for at svitsjen skjer sømløst.
Anlegget er beregnet på 440-690 Volt og 50 og 60 Herz. Scrubber sørger for at NOx- og SOx-krav tilfredsstilles.
– Vi har gjort studier for bruk av LNG-motorer og identifisert plass for LNG-tank over dekk, men Farstad ville ikke ha det på dette skipet. Det kan bli aktuelt dersom de velger å bestille enda ett, sier de Jongh.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Kyoto Group og Schneider Electric inngår intensjonsavtale – skal elektrifisere industrien sammen](https://images.gfx.no/1000x333/2826/2826421/Ronny_Micaelsen_1600x900.jpg)
Han sier at driftsprofilen på skipet bestemte arrangement og oppsett av motorer, generatorer og thrustere.
– Vanlig transitthastighet er 13-14 knop, som er mest aktuelt for dette skipet. Toppfart er på 16 knop, sier de Jongh.
Les også:
Farstad kontraherer skip med nytt design