Dette blir det femte skipet Farstad får levert fra det samme verftet.
Skipet er designet av Vard Design i Ålesund og er spesielt utviklet for en kontrakt Farstad har inngått med Technip.
Flere formål
Fartøyet skal brukes til subsea konstruksjonsarbeid (OSC) og inspeksjon, vedlikehold og reparasjon (IMR).
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Vard skal bygge det 98 meter lange og 21,5 meter brede skipet ved sitt verft Vard Vung Tau i Vietnam, opplyser Vard i en pressemelding.
Verftet leverte sitt første skip i 2010 og har nå bygget og levert 10.
Les også: Tabbe gjorde at batterifergen måtte tilbake på verftet
Kran og ROV
Skipet har betegnelsen Vard 3 17 og utstyres med en kran på 150 tonns kapasitet med aktiv bølgedemping og ROV-er (ubemannete undervannsfarkoster).
Dekksarealet er på 900 kvadratmeter og det blir køyeplass til 85 personer. Skipet skal leveres i fjerde kvartal 2016.
Les også: Batteriekspert om batterier på skip: – En blindvei
Gjenganger
Farstad setter tydeligvis sin lit til det vietnamesiske verftet. Ifølge Vards referanseliste har Vard Vung Tau levert ett forsyningsskip til Farstad tidligere i år, to i 2013 og ett i 2012.
2014-fartøyet var en PSV med design Vard 1 07, mens leveransen til Farstad i 2013 besto av to fartøy med design PSV 08 CD og ett med samme design i 2012.
Farstads flåte består nå av 62 skip, derav 32 ankerhåndterere, 26 forsyningsskip og fire subsea konstruksjonsskip. Med den siste Vard-kontrakten, har Farstad tre OSC-fartøy under bygging.
Les også:
Denne fergen har verken drivstofftanker eller påkjøringsrampe