Innovasjonssenteret The Fast Innovation Center on Microsoft Enterprise Search åpnes formelt av forskningsminister Tora Aasland og Jean-Phillipe Courtois, direktør for Microsoft International tirsdag ettermiddag.
Etter oppkjøpet av Fast har Microsoft lagt sitt hovedkontor for søketeknologi til Norge. Innovasjonssenteret blir kjernen i utvikling og salg, der Fast samarbeider med Accenture og Avanade om å trekke til seg kunder fra hele verden.
Konseptet er at Fast sørger for teknologien, Accenture lager løsningene som bedriftskunden trenger, mens Avanade sørger for at teknologien fungerer i den valgte løsningen.
Utfordring
Utfordringen til Fast før Microsoft overtok selskapet, var å selge i store volumer.
– Vi var et såkalt high end-selskap, der vi skreddersydde løsningene nesten for hver eneste kunde, forklarer teknologidirektør Bjørn Olstad hos Fast. Det betød mye jobb for hver krone.
Nå skal kundene lokkes inn i et briefingsenter, der de får et overblikk over hvilke muligheter som finnes i forhold til behovene de har. Da kan Fast og partnerne kartlegge hvilke potensielle kunder som kan bruke mer eller mindre de samme løsningene.
USA-modell
– Briefingsenteret er laget etter modell av det Microsoft har ved sitt hovedkvarter i Redmont. Ved å få et større antall mulige kunder i porteføljen, kan vi se hvor vi kan bruke de samme løsningene flere steder. Det er jo slik Microsoft opererer, sier Olstad.
Gjenbruk
Mer gjenbruk hos flere kunder betyr lavere kostnader og dermed høyere gevinst. Og mer volum betyr økt omsetning av teknologien som Microsoft har kjøpt.
Fra før er Forskningsrådets senter for forskningsdrevet innovasjon etablert i Fasts hovedkvarter i Oslo. Det betyr at samarbeid med blant andre NTNU og Universitetet i Oslo skal munne ut ny og ikke minst salgbar søketeknologi.