Spanairs avgang JK5022 til Las Palmas kræsjet ved avgang fra Barajas-flyplassen i Madrid 20. august, og drepte 153 mennesker.
Flaps-trøbbel
Nå er den første rapporten fra granskningen klar, og det skal ha vært en eller flere vingeflapser som forårsaket krasjet, skriver Sky News.
Flyet, av typen McDonnell Douglas MD-82, tok av med 10.130 liter drivstoff, kom seg rundt 15 meter opp i lufta før det falt ned igjen og kjørte av rullebanen. Til slutt endte det i en ravine, hvor det tok fyr. Kun 18 mennesker overlevde.
Advarte ikke
Informasjon fra flyets ferdskriver viste at flapsene ikke pekte nok nedover til å gi flyet tilstrekkelig med løft til take-off.
Advarselssystemene fungerte heller ikke, noe som sannsynligvis ville vært nok til at pilotene kunne avverget ulykken.
Tidlige problemer
Spanair-flyet ankom Barajas-flyplassen fra Barcelona klokken 10.13 lokal tid, og skulle fly til Las Palmas da pilotene informerte kontrolltårnet om et mulig problem, og takset tilbake til hangaren.


Der fant teknikerne overoppheting i en måler, og fjernet en sikring.
Etter at temperaturen returnerte til normale nivåer, forsøkte pilotene å ta av på nytt klokken 14.23.
Det endte altså i katastrofe.