– Det er ikke behov for hasteinspeksjoner eller reparasjoner på fly som allerede er satt i trafikk, melder Boeing i en pressemelding tirsdag ettermiddag lokal tid.
Feilmontert
På B787 er skroget satt sammen av tønneformede kompositter i ett stykke.
Problemområdet skal være seksjon 48 som er komposittstykket nest lengst bak på skroget, 14 fot i diameter og 15 fot langt (4,3 og 4,6 meter).
Her skal sammenføyningen har blitt feil utført, noe som på sikt i verste fall kan føre til delaminering og oppsprekking.
Se også animasjon av hvordan seksjon 48 og seksjon 47 (bakerste passasjerdel) monteres sammen.
Problemet kom for en dag på Boeings 787-fabrikk i Charleston, South Carolina, på den amerikanske østkysten. Her har (daværende) Vought Aircraft Industries designet og bygget disse to skrogdelene i snart fem år, og anlegget har nylig også startet sluttmontering av B787.
– Ingen sikkerhetsrisiko
Boeing påpeker at de vet hva som er gjort feil, og at dette vil bli rettet opp i forbindelse med annet planlagt arbeid på de drøyt 50 787-ene som hittil er bygget.
Produsenten påpeker samtidig at dette ikke utgjør noen sikkerhetsrisiko på kort sikt.
Hittil er det kun All Nippon Airways (ANA) som har tatt Dreamliner i bruk. Foreløpig i fem eksemplarer.
Ifølge Boeing er feilen noe som isolert sett vil ta dager, og ikke måneder, å rette opp, melder Aviation Week .
ANA – Dette er luftfartshistorie sitt første B787 i september i fjor, og flytypen Drømmen gikk i oppfyllelse i desember 2009.
Les også: Norwegian først med ny 737
Norsk teknologi omfavnes av Airbus