Ingenting er overlatt til tilfeldighetene. I to år har et team på fem ingeniører i Technip forberedt tungløftet.
Et tilsvarende løft ble gjort i fjor høst med det da flunkende nye konstruksjonsskipet North Sea Atlantic.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Megaløft
Skipet er utstyrt med en av de råeste kranene i markedet, en NOV-kran med løftekapasitet på 550 tonn med 15 meters arm.
Men armen må strekkes lenger ut for å svinge den 430 tonn tunge, 30 meter lange og 15 meter brede brønnrammen ut over skipssiden og senke den ned kontrollert ned på havbunnen.
På kanten
– Vi er helt på grensen av kranens kapasitet. Vi har beregnet og simulert dette i 3D før vi gjør det i virkeligheten, sier Frédéric Cazeneuve, assisterende prosjektleder i Åsgard Gas Compression Marine Operations, i Technip.
For å bevare skipets stabilitet når den tunge modulen løftes, må det ballasteres – det vil si at sjøvann fylles i tanker på motsatt side av kranen.
Enda vanskeligere blir det når 430 tonn henger og svinges. Da må mange tonn vann flyttes jevnt og pent mellom ballasttanker.
– Løfteoperasjonen kjøres ikke dersom bølgene er over 1,5 meter eller det er over 3 knop vind, sier Cazeneuve.
Les også: Det finnes ikke store nok skip til framtidige subseautbygginger
![Bunnramme til Åsgard subsea gas compression settes ned på feltet. Bildet er fra 2014.](https://images.gfx.no/580x/1665/1665965/1200036567.jpg)
Trener i lun fjord
I fjor høst ble den første av to bunnrammer, CBF-er (cassette base frame), for gasskompresjonsmodulene til Åsgard satt ned.
Videoen øverst i artikkelen viser North Sea Atlantic som kommer inn til Aker Solutions i Egersund og laster om bord en CBF.
Skipet seiler deretter litt lenger inn i fjorden og øver på å sette rammen på bunnen.
– Det er viktig å ha trent godt før vi gjør operasjonen ute til havs, sier Cazeneuvce.
Venter på værvindu
Neste uke skal North Sea Atlantic gjenta øvelsen med den siste av CBF-ene før seilasen går nordover til Åsgard-feltet.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Storskala havvindpark i Sverige skal drive et av Europas største prosjekter for grønt hydrogen](https://images.gfx.no/1000x333/2783/2783549/Offshore%2520wind%2520power%2520generation.jpg)
– Nøyaktig tidspunkt for løfteoperasjonen avgjøres av været. Når vi har ideelle forhold, tar operasjonen mindre enn et døgn, sier Cazeneuve.
Når den er gjennomført, blir 5-mannsteamet oppløst og frigitt til nye prosjekter.
Om noen måneder overtar et annet skip fra North Sea Shipping, North Sea Giant.
Skipet er nå i Danmark hvor det utstyres med et skreddersydd løftearrangement for å plassere gasskompresjonsmodulen i CBF-ene. Det er AXTech i Molde som har utviklet løftearrangementet.
De løfteoperasjonene er enda mer kritiske.
Les også: Statoil velger «subsea-dödare» på Oseberg
![North Sea Atlantic ble levert fra Noryards i Bergen i juli i fjor. Skipet har en 550 tonns kran fra NOV og er leid ut til Technip på seksårskontrakt.](https://images.gfx.no/580x/1663/1663933/1200037553.jpg)
Store oppgaver
Technip fikk kontrakten på 1,2 milliarder kroner for marine operasjoner i forbindelse med Åsgard Gas Compression-prosjektet.
Kontrakten omfatter blant annet installasjon av kontroll- og strømkabler, strukturer og dykkerløse oppkoblinger og tilknytning av gasskompresjonssystemet til eksisterende infrastruktur.
De marine operasjonene vil bli utført i løpet av 2013 - 2015.
Les også:
Ymes 23 meter høye boretårn kan havne på Jæren
Se maskinen kutte 84 millimeter kjetting på ett sekund
Denne gigantplattformen tåler jordskjelv, 44 minus og 18 meter bølger