T2

Fem trender fra forbrukerelektronikkens Mekka

15. feb. 2008 - 11:44

Den enes død..

Nyheten som alle snakket om på årets Consumer Electronics Show var det som skjedde et par dager før messen åpnet. Time Warner, som hittil har gitt ut blålaserplater på både Blu-ray og HD-DVD, trakk tilbake støtten for sistnevnte. I samme øyeblikk visste alle at HD-DVD var steindødt. Det ble godt understreket da Toshibas ansvarlige for HD DVD på sin pressekonferande med gråten i halsen erklærte at de fortsatt ville satse på formatet. Tydeligere kunne ikke et nederlag innrømmes.

Så spørs det da hvor mye glede Sony får av sin seier over Toshiba. Riktignok vant den beste teknologien, men mange tviler på om Blu-ray vil få samme suksess som DVD har hatt. Det var ikke mange som hadde skikkelig bredbånd hjemme i 1995. Det har veldig mange i dag og mange kan hente HD-filmer over nettet. Apple har annonsert at de vil leie ut HD-filmer på iTunes for fem dollar. Selv om de ikke er helt i samme kvalitet som Blu-ray så vil nok prisforskjellen og enkelheten ta en saftig jafs av markedet.



Flatere flatt

Det som virkelig drar lasset innen forbrukerelektronikk er salget av flat-TV-er. Ikke alle har kjøpt ennå, mange kjøper allerede nummer to, tre og fire. TV-markedet har sjelden vært så virilt og mer enn noen gang er det jakten på ny teknologi som driver markedet. Hvert år gir oss dypere svartnivå, bedre bildebehandling og overgangen til full HD er lynrask. Den nye slagmarken som for alvor tok til på CES var flatere flat-TV-er. Pioneer tok prisen med sin 9 mm utgave, selv om det strengt tatt ikke var en TV, men en monitor. Selve elektronikken sto i en boks under. Men også andre produsenter hadde valset modellen flate og mange var godt under 4 cm tykke. Og det stopper neppe der.



Mer bredbånd

Det er neppe noen overraskelse at mange leverandører pushet nye og oppussede gamle teknologier for mer bredbånd. Og selv om husets elektriske anlegg er gjenstand for stor interesse for de som vil selge billig kablet nettverk er det først og fremst trådløse nettverk det er snakk om. CES er jo et sted der mange kjemper om oppmerksomheten og hvor leverandørene skryter på seg mer enn de er god for. De bejubler nye teknologier som skal gi oss fantastisk billig og bred trådløs forbindelse over alt. Nye varianter av Bluetooth, UWB, Wimax, LTE, satellittbaserte og andre prøver alle å være best og rasket. Til og med HD-TV-ene skal få trådløs kommunikasjonen med videokildene. Mye av det som vises frem er rettet mot det nordamerikanske markedet og her på berget kan vi trygt sitte og se på at teknologiene slåss om retten til livet i eteren. De som vinner kommer nok hit også.



Grønt

Det har ikke gått forbrukerelektronikkprodusentene hus forbi at det gjelder å spare energi. Like flinke om PC-leverandørene har de ikke vært, men nå smykker de seg i hvert fall med postere og slagord om mindre energiforbruk, mindre emballasje, resirkulering og miljøvennlige materialer. Canon lager til og med kalkulatorer av plast som de resirkulerer og det er jo en god begynnelse.



Lyd

At lyd er en trend er neppe noe nytt. Interessen for lydanlegg i alle mulig klasser er eldre enn CES og fortsetter å tiltrekke seg stor interesse. Apples iPod har fått en helt sentral rolle hos de fleste og kan du ikke koble til en slik, enten det er i stua eller i bilen har du frivillig krympet markedet ditt kraftig. Det blir også mer og mer åpenlyst at selv de beste flat-TV-ene ikke kan levere den lyden som ofte følger med HD-signalene, enten de kommer fra kabel eller satellitt eller via Blu-ray. Derfor intensiveres kampen om surroundlyden i stua. Noen satser på rikt høytalerbestykkede fjøler under TV-en akkompagnert av en bass på gulvet, mens andre prøver å gjøre de fem høyttalerne og helst flere så små og stuevennlige som mulig og i tillegg forbedre lydkvaliteten. Og det er ikke bare stua som skal ha skikkelig lyd. Andre rom får flerkanalslyd streamet trådløst.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.