INDUSTRI

Fem ulykker på ni år

Ny havarirapport: Flygeren mistet kontroll under lavtflyging i mørket. 2 personer omkom.

Det var et tilsvarende Robinson R44 fra Jämtlands Flyg som havarerte ved Mosjøen for snart to år siden.
Det var et tilsvarende Robinson R44 fra Jämtlands Flyg som havarerte ved Mosjøen for snart to år siden. Bilde: Jämtlands Flyg AB
18. des. 2013 - 14:49

Både flygeren og passasjeren mistet livet da et helikopter havarerte i skogen sørøst for Mosjøen 11. januar 2012.

Helikopteret, et Robinson R44 fra Jämtlands Flyg AB, var hyret inn for å hjelpe til med reindriving.

Flygeren mistet trolig de visuelle referansene og deretter kontrollen på helikopteret, mener Statens havarikommisjon for transport (SHT) som offentliggjorde sin rapport onsdag.

Les også: – Ingen bryr seg om det ramler ned et par helikoptre

Femte ulykken siden 2003

Ulykken var med på å ytterligere forverre en dyster ulykkesstatistikk for helikopteroperasjonene i det norske innlandet.

Siden 2000 har 23 omkommet i 46 ulykker. Dette var også et av de mest debatterte temaene på Solakonferansen for tre måneder siden.

Også Jämtland Flyg har en dårlig statistikk. Selskapet opererer sju helikoptre fra tre baser. Dette er selskapets femte alvorlige ulykke siden 2003. De fire andre ulykkene har skjedd i Sverige, uten tap av liv.

Den siste ulykken, 6. november 2008, til kraftig kritikk fra den svenske havarikommisjonen. Både av selskapets ledelse, men også av Transportstyrelsens manglende evne til å avdekke selskapets mangelfulle flysikkerhet.

Les også: – 50 prosent sannsynlighet for dødsulykke i år

Ingen teknisk feil

Mosjøen-ulykken er av den typen som er vanskelig å undersøke. Det var ingen vitner til ulykken, begge om bord i helikopteret omkom og maskinen var ikke utstyrt med ferdsskriver, noe som heller ikke er et krav på denne flytypen. Imidlertid har SHT hatt god hjelp fra helikopterets gps med sporlogg.

Ved å studere vraket og havaristedet, har SHT kommet fram til at helikopteret trolig var ute av kontroll da det traff bakken.

Det gikk i bakken med en krengning på 70 til 90 grader til venstre og i en bratt vinkel, rundt 45 til 70 grader.

De tekniske undersøkelsene av helikopteret har ikke avdekket noen feil som kan forklare et kontrolltap. Alle vesentlige funksjoner ved flygekontrollene var inntakte, det samme var trolig motor og rotor. Det er heller ingen indikasjoner på manglende motorkraft eller ising.

Les også: Pentagon vil ha norske spionhelikoptre

I mørket

Flygningen skjedde i lav høyde og i mørket, og var dermed i strid med svenske forskrifter som det ble fløyet etter. Trolig var det også snøbyger da ulykken skjedde.

SHT sannsynliggjør at dette var faktorene som bidro til at flygeren, en 62 år gammel mann, mistet kontrollen over helikopteret.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– Situasjonen kan ha oppstått av flere grunner. En nærliggende forklaring kan være at helikopteret under den siste stigningen uforvarende kom inn i skyer, slik at fartøysjefen mistet visuelle referanser.

Tap av visuelle referanser vil i løpet av sekunder føre til tap av kontroll over helikopteret hvis ikke den som flyr er trent i å fly etter instrumenter og helikopteret er tilstrekkelig utstyrt, skriver havarikommisjonen.

Les også:

Gamle helikoptre får nytt liv som ubemannede fartøy

Slik trener Barentshavets redningsmenn

Det nye redningshelikopteret kan også bli «nordsjøbuss»  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.