IT

Fiberbransjen etablerer egen dag

De som knytter landet sammen med fiberkabler samler seg, etablerer en egen merkedag og deler ut priser.

7. feb. 2013 - 09:32

Folk med interesse for høyhastighetsbredbånd basert på fiber har fått sin egen dag.

I går gikk den første Fiberdagen av stabelen på Colosseum kino i Oslo, hvor 800 fiberinteresserte hadde benket seg for å høre foredrag og dele ut priser.

Broadnet og First Tuesday vil arrangere en årlig dag for å skape blest rundt det de anser som en mye viktigere infrastruktur enn det folk er klar over.

Årets fiberpris

Vinneren ble NRK for sin pionervirksomhet rundt OL 2012 i London.

I stedet for å sende over et hav av mennesker for å kjøre teknikk bygde de et enkelt studio på en 17 meter høy plattform med utsikt til OL-anleggene der de hadde redaksjonen og noen få teknikere.

Resten av aktiviteten og teknikken ble produsert og fjernstyrt fra Marienlyst. Til og med belysningen i London-studioet ble kontrollert fra Oslo. NRKs opplegg sparte enormt masse penger og gjorde et pionerarbeid som ingen andre kringkastere har prøvd til nå.

Forutsetningen for at det gikk var bruken av fiber som ikke gav mer enn et halvt sekund latenstid fra signalene forlot studio, ble behandlet i Oslo og til de var tilbake igjen. Det var umerkelig for programlederne.

Les også:

Årets fiberambassadør

Ingen har gjort mer her i landet for å fremme utbygging av fiber hjem til folk enn konserndirektør Toril Nag i Lyse, mente juryen.

Selskapet har blitt størst i landet på å levere fiberforbindelse med høy synkron internetthastighet. Nå er 300 000 norske husstander koblet til Lyses fibernett.

Aktiviteten til Lyse har også gjort det mulig å utvikle nye velferds- og omsorgstjenester som i Safer@Home i samarbeid med Universitetet i Stavanger,slik at eldre som ønsker det kan bo lengre hjemme med økt livskvalitet.

For innsatsen fikk hun tittelen årets fiberambassadør i skarp konkurranse med Telenors Berit Svendsen og SP-politiker Per Olaf Lundteigen.

Les også: Om ett år får du raskere nett på t-banen

Årets bransjepris

Bransjeprisen ble delt ut til et selskap i TV-mediabransjen som har vist verdien av høy internettkapasitet. Derfor var det kanskje ikke så rart at Netflix vant.

Få har gjort så mye for å sette fokus på verdien av høy båndbredde gjennom hele nettet frem til forbrukerne, selv om NRK også var en sterk kandidat med sin mediaspiller som er blitt svært populær.

Les også:

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Raskere fiber til halv pris

Super-wifi rekker mange kilometer

 

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.