En 250-tonns kran med fibertau kan gjøre samme jobb som man i dag trenger en 400-tonnskran for.
Ettersom fibertau er nøytralt i vann, kan 250-tonnskrana med 2.500 meter langt fibertau i prinsippet løfte og brukes ned til 2500 meters dyp uten å miste løfteevne. Rolls-Royce har i utgangspunktet designet krana for 4.500 meter fibertau.
En kran med stålwire må ta hensyn til wirens vekt, som kan halvere den faktiske løfteevnen ved operasjoner på store dyp.
Industridesignere fra Inventas har hjulpet til med å få Rolls-Royce-ingeniørene til å tenke utradisjonelt.
Det har gitt en slankere, lettere og enklere konstruksjon.
- Ulykke i 1983 ga idéen: «Støtfanger» til krana flytter værvinduet for tunge løft
Maks 400 tonn
Ifølge Rolls-Royce kan de levere kraner med kapasitet opp til 400 tonn. Krana kan ha enten elektrisk eller hydraulisk drift på vinsjer.
Pris- og driftsmessig skal fibertaukrana være konkurransedyktig i dagens marked.
Flere aktuelle kunder i Norge og utlandet står ifølge Rolls-Royce klare til å bestille så snart det er åpning i markedet.
Krana blir for første gang presentert under ONS i Stavanger. Det er et drøyt år etter at National Oilwell Varco (NOV) presenterte sin fibertaukran under Nor-Shipping.
Vannkjøling
Rolls-Royce har valgt en litt annen framgangsmåte enn NOV. Der NOV har valgt å spole tauet vertikalt inne i kranhusets tårn og fundament, har Rolls-Royce plassert vinsj og spoler under dekk.
For ikke å ødelegge tauets styrke og bæreevne, er det viktig at tauet ikke overopphetes og oppbevares i stabil temperatur.
Mens NOV kontrollerer temperaturen i spolehuset, har Rolls-Royce vannkjøling av fibertauet ved hvert vendepunkt.
- VR-reportasje: Bli med om bord på verdens største cruiseskip
Brasil-testing
Produktansvarlig for krana, Johnny Aarseth, sier at Rolls-Royce har utviklet et elektronisk kontrollsystem for fibertauhåndtering, basert på 10 års lange fibertauerfaring, blant annet fra Odim, som ble kjøpt i 2010.
– Vi begynte eksperimentering med fibertau i 2003 og leverte første vinsj med fibertau til Subsea7 i 2006. Vi har utviklet en modell for kontroll på kjernetemperaturen i fibertauet, sier Aarseth til TU.
Kranoperasjoner med fibertau er utført i fullskala om bord på Skandi Santos i Brasil siden 2010. Der benyttes et modulhåndteringstårn.
– Det er en juletreinstallasjonsfabrikk for Petrobras. Fibertaukrana fungerer utmerket, sier Aarseth.
Utenfor boksen
Til den nye offshorekrana, som skal ha aktiv bølgekompensasjon (AHC), har Rolls-Royce benyttet industridesignere.
– Målet var å få ned vekt. Industridesignere stilte spørsmål og fikk oss til å tenke utenfor boksen. Det har gitt store vektbesparelser, blant annet ved å bygge sekskantete armer og ikke firkantete med innvendige avstivere, sier Aarseth.
Han sier at det nye kontrollsystemet overvåker operasjonen og tauets tilstand, og sier fra når det er tid for inspeksjon og reparasjon.
– Det kan inngå som en del av helseovervåkingen for hele skipet, såkalt Equipment Health Monitoring fra Rolls-Royce, sier Aarseth.
Helseovervåking for skipsutstyr sender verdifulle data til skipets operatør og eier på land.
Lettere kran og tau - mindre skip
Med slankere og lettere design på knekkarmkrana (knuckle boom) og redusert vekt med fibertau, kan offshoreserviceselskap og oljeselskap klare seg med mindre skip.
– Når en mindre kran kan gjøre samme jobben, kan potensielt også et mindre skip benyttes til kranoperasjoner offshore. En mindre og lettere kran er også en fordel for skipets stabilitet når kranen er i drift, og kan gi lavere drivstofforbruk, sier Aarseth.
Designen skal også hindre isdannelse under arktiske forhold. Et nytt styrehus gir god oversikt med lite støy. Det er oppvarmet og kan utstyres med toalett, om ønskelig, ifølge Rolls-Royce.