SKIP

Fibertaukran på 250 tonn erstatter 400-tonns kran

Illustrasjon av offshorefartøy med fibertaukran fra Rolls-Royce. Flere kunder står klare til å bestille når markedet snur.
Illustrasjon av offshorefartøy med fibertaukran fra Rolls-Royce. Flere kunder står klare til å bestille når markedet snur. Bilde: Rolls-Royce
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
29. aug. 2016 - 06:00

En 250-tonns kran med fibertau kan gjøre samme jobb som man i dag trenger en 400-tonnskran for.

Ettersom fibertau er nøytralt i vann, kan 250-tonnskrana med 2.500 meter langt fibertau i prinsippet løfte og brukes ned til 2500 meters dyp uten å miste løfteevne. Rolls-Royce har i utgangspunktet designet krana for 4.500 meter fibertau.

En kran med stålwire må ta hensyn til wirens vekt, som kan halvere den faktiske løfteevnen ved operasjoner på store dyp. 

Industridesignere fra Inventas har hjulpet til med å få Rolls-Royce-ingeniørene til å tenke utradisjonelt.

Det har gitt en slankere, lettere og enklere konstruksjon.

Maks 400 tonn

Fibertauet må ikke overopphetes. Det hindres med vannkjøling i alle vendepunkter. <i>Foto: Rolls-Royce</i>
Fibertauet må ikke overopphetes. Det hindres med vannkjøling i alle vendepunkter. Foto: Rolls-Royce

Ifølge Rolls-Royce kan de levere kraner med kapasitet opp til 400 tonn. Krana kan ha enten elektrisk eller hydraulisk drift på vinsjer.

Pris- og driftsmessig skal fibertaukrana være konkurransedyktig i dagens marked.

Flere aktuelle kunder i Norge og utlandet står ifølge Rolls-Royce klare til å bestille så snart det er åpning i markedet.

Rolls-Royce har over 10 års erfaring med fibretau i løfteoperasjoner. Skandi Santos jobber på kontrakt for Petrobras. Skipet har siden 2010 benyttet fibertaukran i fagverksenheten til å montere juletrær (koblingsmoduler) på undervannsbrønner. <i>Foto: AKOFS/DOF</i>
Rolls-Royce har over 10 års erfaring med fibretau i løfteoperasjoner. Skandi Santos jobber på kontrakt for Petrobras. Skipet har siden 2010 benyttet fibertaukran i fagverksenheten til å montere juletrær (koblingsmoduler) på undervannsbrønner. Foto: AKOFS/DOF

Krana blir for første gang presentert under ONS i Stavanger. Det er et drøyt år etter at National Oilwell Varco (NOV) presenterte sin fibertaukran under Nor-Shipping.

Vannkjøling

Rolls-Royce har valgt en litt annen framgangsmåte enn NOV. Der NOV har valgt å spole tauet vertikalt inne i kranhusets tårn og fundament, har Rolls-Royce plassert vinsj og spoler under dekk.

For ikke å ødelegge tauets styrke og bæreevne, er det viktig at tauet ikke overopphetes og oppbevares i stabil temperatur.

Mens NOV kontrollerer temperaturen i spolehuset, har Rolls-Royce vannkjøling av fibertauet ved hvert vendepunkt.

Brasil-testing

Produktansvarlig for krana, Johnny Aarseth, sier at Rolls-Royce har utviklet et elektronisk kontrollsystem for fibertauhåndtering, basert på 10 års lange fibertauerfaring, blant annet fra Odim, som ble kjøpt i 2010.

Industridesignere ga krana et visuelt løft og sørget for lettere konstruksjon. <i>Foto: Rolls-Royce</i>
Industridesignere ga krana et visuelt løft og sørget for lettere konstruksjon. Foto: Rolls-Royce

– Vi begynte eksperimentering med fibertau i 2003 og leverte første vinsj med fibertau til Subsea7 i 2006. Vi har utviklet en modell for kontroll på kjernetemperaturen i fibertauet, sier Aarseth til TU.

Kranoperasjoner med fibertau er utført i fullskala om bord på Skandi Santos i Brasil siden 2010. Der benyttes et modulhåndteringstårn.

– Det er en juletreinstallasjonsfabrikk for Petrobras. Fibertaukrana fungerer utmerket, sier Aarseth.

Utenfor boksen

Til den nye offshorekrana, som skal ha aktiv bølgekompensasjon (AHC), har Rolls-Royce benyttet industridesignere.

– Målet var å få ned vekt. Industridesignere stilte spørsmål og fikk oss til å tenke utenfor boksen. Det har gitt store vektbesparelser, blant annet ved å bygge sekskantete armer og ikke firkantete med innvendige avstivere, sier Aarseth.

Johnny Aarseth hos Rolls-Royce i Ålesund sier at de bygger på fibertauerfaring opparbeidet siden 2003 og fram til i dag. <i>Foto: Rolls-Royce</i>
Johnny Aarseth hos Rolls-Royce i Ålesund sier at de bygger på fibertauerfaring opparbeidet siden 2003 og fram til i dag. Foto: Rolls-Royce

Han sier at det nye kontrollsystemet overvåker operasjonen og tauets tilstand, og sier fra når det er tid for inspeksjon og reparasjon.

– Det kan inngå som en del av helseovervåkingen for hele skipet, såkalt Equipment Health Monitoring fra Rolls-Royce, sier Aarseth.

Helseovervåking for skipsutstyr sender verdifulle data til skipets operatør og eier på land.

Lettere kran og tau - mindre skip

Med slankere og lettere design på knekkarmkrana (knuckle boom) og redusert vekt med fibertau, kan offshoreserviceselskap og oljeselskap klare seg med mindre skip.

– Når en mindre kran kan gjøre samme jobben, kan potensielt også et mindre skip benyttes til kranoperasjoner offshore. En mindre og lettere kran er også en fordel for skipets stabilitet når kranen er i drift, og kan gi lavere drivstofforbruk, sier Aarseth.

Designen skal også hindre isdannelse under arktiske forhold. Et nytt styrehus gir god oversikt med lite støy. Det er oppvarmet og kan utstyres med toalett, om ønskelig, ifølge Rolls-Royce.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.