Det var et toseters Boeing F/A-18D tilhørende det finske luftforsvaret som styret under en øvelse klokka 11.45 finsk tid torsdag.
Begge flygerne rakk å skyte seg ut og kom fra ulykken uten alvorlige skader.
Kampflyet styret i en åker ved Juupajoki, nord-øst for Tampere, rundt 20 mil nord for Helsinki, melder det finske forsvaret .
Flyet ble totalskadd, men årsaken til styrten er ukjent. Området der flyet styrtet, er tynt bebodd.
Delefly
Ifølge Tekniikka & Talous var ulykkesflyet, HN-468, nettopp bygget med deler fra to andre Hornet, hvorav ett av dem, HN-413, var involvert i en kollisjon i 2001 – det eneste havariet Finland har hatt med sine Boeing-jagere.
Mens det andre flyet, HN-430 ble kondemnert, ble bakbarten av HN-413 gjenbrukt og satt sammen med forparten av et brukt kanadisk F/A-18D.
Det unike prosjektet ble utført i samarbeid av finske Patria, det finske luftforsvaret, US Navy og Boeing. Sistnevnte gjenåpnet sågar Hornet-produksjonslinja for å produsere enkelte deler som manglet.
Prosjektet krevde 100.000 arbeidstimer og kostet 15 millioner euro. Flyet fløy for første gang så sent som i desember i fjor.
Her kan du se en egen rapport om byggeprosjektet
Erstattet Draken og MiG-21
Det finske flyvåpenet fikk de første, amerikanske F/A-18D-flyene i 1995 etter at bestillingen ble gjort i 1992.
Finnenes F/A-18-fly har en egen midtlivsoppdatering (MLU). Mens de første sju D-modellene, toseters treningsfly, ble produsert av McDonnell Douglas, senere kjøpt opp av Boeing, er resten av kampflyene montert i Finland av forsvarsgiganten Patria som blant annet eier halvparten av Nammo på Raufoss sammen med den norske stat.
Ved årtusenskiftet hadde det finske luftforsvaret byttet ut sine tidligere kampfly, Saab 35 Draken og MiG-21 BIS som ble anskaffet på 1970-tallet, med dagens F/A-18 Hornet i 63 eksemplarer.