For å vinne må kandidaten har gjort ekstraordinære tekniske tiltak og bidrag for å bedre miljøet.
Kandidatene må vise at de arbeider etter den norske vitenskapsmannen og eventyreren Thor Heyerdahls ånd for å bevare miljøet.
Kongelig
HM Kong Harald skal dele ut prisen 31. mars. Den ble etablert i 1999 av Thor Heyerdahl i samarbeid med Rederiforbundet.
– Prisen skal anerkjenne medlemmer i den maritime industrien som gjør noe ekstra ut over lover og regler. Vinneren tar i bruk og synliggjør løsninger for vår tids største utfordring, energieffektivitet og miljø, sier Sturla Henriksen, administrerende direktør i Rederiforbundet.
Norges Rederiforbund er sekretariat for prisen. De hadde 21 kandidater til vurdering.
Endelig utvelgelse av de fire finalistene er gjort av en ekspertkomite, ledet av generalsekretær Peter Hincliffe fra det internasjonale rederiforbundet International Chamber of Shipping (ICS).
Les også: Her kommer verdens første LNG-taubåt
Kandidatene:
Solstad Offshore for Green Operation Initiative. Rederiet har ved tett samarbeid med de ansatte klart å redusere drivstofforbruket med 20 prosent, tilsvarende ca. 90 000 tonn CO2.
Solstad samarbeider med Regnskogfondet og bidratt til å spare 19 km2 regnskog i 2013.
Rolls Royce Marine for Environship Consept. Selskapet har utviklet ny skrogform, baug og framdriftssystem som bidrar vesentlig til redusert drivstofforbruk.
Konseptet består av bølgebrytende baug, gassmotor, hybrid akselgenerator og integrert ror og propell (Promas).
Norled for batteriferge. Fergen kan ta 120 biler og 360 passasjerer og blir verdens første og største 100 % batteridrevne ferge.
En batteripakke på 10 tonn skal drive de to propeller i aluminiumsfergen, bygget på katamaranskrog. Fergen skal gå mellom Lavik og Opedal i Sogn og Fjordane og vil hurtiglades ved hvert anløp.
Maersk Line for Triple E-klassen containerskip. Verdens største containerskip med plass til 18 349 TEU containere blir også verdens mest miljøvennlige.
De tre E-ene står for: «Economy of scale», «Energy Efficiency» og «Environmentally improved». Skipene vil redusere CO2-utslipp per container transportert med 50 prosent på ruten Asia-Europa sammenliknet med eldre og mindre skip.
Maersk har tenkt «fra krybbe til grav» og tenkt gjenvinning og miljø i hele skipets livsløp.
Les også:
Her kommer etterretningstjenestens nye stolthet