Tirsdag var miljøvernminister Erik Solheim (SV) om bord i den første fiskebåten som har gjennomført omfattende tiltak for å redusere utslippene. Tråleren «Havstrand» i Strand-rederiet i Ålesund betalte i fjor 1,5 millioner kroner i NOx-avgift til staten. Da Nox-fondet ble etablert gjennomførte tråleren en ombygging av maskineriet, reduserte utslippene og fikk en halv million kroner tilbake.
400 tonn
Strand-rederiet gjennomfører lignende tiltak med motor og propeller på alle sine fire båter. Teknisk sjef i rederiet, Erik Juelsen, sier at utslippene av NOx blir redusert med 400 tonn for de fire båtene til sammen.
Lederen i Næringslivets NOx-fond, Erling Øverland, sier at målet er en NOx-reduksjon på 20.000 tonn innen 2011. Det har nå kommet søknader fra 70 prosjekter for 380 millioner kroner. De fleste søknadene har kommet fra fiskeflåten, turbinene på olje- og gassinstallasjoner og ferjeflåten.
Aller ivrigst er fiskeflåten på Sunnmøre, noe som bør indikere at dette er lønnsomt.
– De som søker kan få opptil 90 prosent støtte til tiltak, men vi betaler ikke ut noe før prosjektene er gjennomført og kontrollert. Vi vil være helt sikre på at investeringene gir resultater, sier Øverland til NTB.
NOx-fondet
Til å begynne med måtte fiskere og andre som slapp ut NOx betale en avgift til staten, som kunne bli ganske formidabel. Etter påtrykk fra næringene ble NOx-fondet etablert. Næringslivets NOx-fond er stiftet av 14 næringsorganisasjoner. Fondet vil disponere om lag 1.500 millioner kroner innen 2011.
464 bedrifter har sluttet seg til miljøavtalen. I stedet for å betale 16 kroner per kilo i NOx-avgift betaler de 4 kroner til NOx-fondet, og forplikter seg til å gjennomføre tiltak. Prinsippet er at det skal være lønnsomt å redusere utslippene.
– Dette er et eksperiment. Det er et tiltak som har skapt begeistring i bransjen, og det ser ut til å virke. Men vi må vente til 2011 før vi kan si om det virker godt nok, sier miljøvernminister Erik Solheim til NTB.
Han legger ikke skjul på at Finansdepartementet kan tenke seg en ordinær NOx-avgift i stedet for et NOx-fond. (©NTB)