I dag snirkler togene seg frem i sneglefart på et svingete enkeltspor gjennom Holmestrand sentrum. Det skal bli slutt når nye Holmestrand stasjon står ferdig. Dypt inne i fjellet sprenges det ut en fjellhall med plass til fire spor i bredden.
To av sporene er til plattformene, mens på de to midterste sporene skal tog kunne kjøre gjennom stasjonsområdet i Gjennom togstasjonen i 250 km/t .
Stasjonen som publikum får se, blir omtrent 250 meter lang, 35 meter bred og 15 meter høy. Selve hallen med fire spor blir imidlertid over 800 meter lang.
Les også: Slik skal de drive Norges lengste togtunnel
Gjenstår 350 meter
Inne i Holmestrandfjellet er det full aktivitet. Vi har gått gjennom tverrslaget som blir den nordlige inngangen til Holmestrand stasjon. På veien har vi passert en stabel med 12 meter lange bergankre. Disse er i flittig bruk for å sikre det oppsprukkede fjellet. Over 40.000 sikringsbolter skal monteres på den to kilometer lange entreprisen.
Inne i fjellet drønner det kraftig hver gang en hjullaster dumper steinlasten på planet til en ventende lastebil. I andre enden står en borerigg og driller hull til injeksjon av betong i berget. Målet er at tunnelen skal bli så tørr som mulig.
Tunnelen til den nye stasjonshallen drives fra to tverrslag. For entreprenøren gjenstår det å sprenge seg gjennom 350 meter berg, før de to fjellhallene møtes. Det ene tverslaget går ut inne i den gamle Holmestrandtunnelen, der E18 tidligere gikk.
Det store selvbærende spennet i tunnelhimlingen inne i stasjonshallen skaper en rekke utfordringer for entreprenøren. Fjellhallen blir bred nok til plattformer og fire jernbanespor.
Les også:
Derfor tar det åtte år å bygge 10 kilometer jernbane
Tysk teknologi skal hjelpe norsk jernbane
Omfattende bergsikring
For å sikre berget, er det montert sikringsbolter i himlingen med lenge opptil 12 meter, forteller Hanne Wiig Sagen, ingeniørgeolog og assisterende byggeleder.
Inne i berget venter flere utfordringer. En forkastning utgjør en 15 meter bred svakhetssone som krysser traséen på skrå sør for stasjonshallen. Trolig vil denne påvirke rundt 100 meter av tunnelen.
Hallen skal få en stålhimling og hvelvet skal kles med betongelementer istedenfor skum.
– Dette er en uvanlig løsning i jernbanetunneler. Betongelementer er dyrere, men det er ansett som mer holdbart på sikt, sier forteller Nina Rognved.
Hun er byggeleder på stasjonsentreprisen som totalt omfatter 2,3 kilometer tunnel, stasjonen inkludert. Hele prosjektet Holm – Holmestrand – Nykirke har en lengde på 14,2 kilometer og er delt opp i fem entrepriser. Hele strekningen, bortsett fra to kilometer skal gå i tunnel.
Les også: Her forsvinner togstasjonene
Mulig fjellheis
Holmestrand kommune jobber også med planer om en heis i fjellet fra togstasjonen og opp til Rove-området, platået på fjellet rundt 80 meter ovenfor Holmestrand sentrum. Ideen har allerede blitt utredet i et forprosjekt, og kan i tillegg til heisen omfatte sykkelparkering og korttidsparkering for biler.
Planen er at heisen i tillegg til å gi tilgang til stasjonen, også skal være et kollektivtilbud mellom bebyggelsen på fjellet og bysentrum.
Kommunen varslet nylig oppstart av detaljreguleringsplan for en slik heis i fjellet. Heisen er imidlertid foreløpig ikke en del av den igangsatte entreprisen.
Les også: Ta heisen opp i flyet
Tillater kun lett bris
Til tross for at togene på de innerste sporene skal kunne holde hastigheter på opptil 250 kilometer i timen, tillater ikke reglene mer vind enn fem meter i sekundet på plattformen. På Beufortskalaen tilsvarer dette lett bris.
– Det skaper utfordringer med trykk og sug. Man skal kunne stå trygt og godt på plattformen og ikke føle ubehag verken med lufttrykket eller lyden, sier byggelederen.
For å dempe lufttrykket skal det ene tverrslaget brukes til trykkutgjevning.
Les også: Derfor lammes togtrafikken av småfeil
Ferdig til 2016?
Sprengningen av fjellhallen til stasjonen skal være ferdig tidlig i 2014. Deretter venter omfattende betongarbeider i 10 til 11 måneder. Tilslutt gjenstår jernbaneteknikk og innredning.
Endelig dato for åpning er ikke satt. Per i dag er planen at stasjonen skal åpne ved årskiftet mellom 2015 og 2016.
Les også:
Slik kan det bli bedre flyt i togtrafikken
– Alt som går på skinner vil bruke mindre energi
30 prosent raskere tog om tre år
Er det greit at bompengene dine går til jernbane?
– Det vil ta 40 år å få jernbanen opp på akseptabel standard