Transportkomitéen på Stortinget legger i dag frem innstillingen for Nasjonal transportplan.
– Flertallet mener Norge har et betydelig trafikkgrunnlag for høyhastighetstog. Markedsundersøkelsen som Urbanet Analyse nylig har utført på oppdrag fra Jernbaneverket, viser at høyhastighetstog har potensial til å overta 75-95 prosent av det store flymarkedet mellom Oslo og de andre største byene i Norge, heter det i innstillingen, gjengitt i Aftenposten.
InterCity
Togene det er snakk om, må minimum ha en topphastighet på 250 km\t.
Først ut vil i så fall bli InterCity-triangelet: Oslo-Skien, Oslo-Lillehammer og Oslo-Halden.
Deretter kommer baner fra Oslo til Trondheim, Stavanger, Bergen, Göteborg og Stockholm.
Utredning
Først skal imidlertid spørsmålet utredes.
– Utredningen skal avgjøre om vi skal bygge om eksisterende jernbanespor til høyhastighetsbane, eller om vi skal bygge nye traséer, sier Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talsmann Torstein Rudihagen til avisen.
Bred støtte
Deutsche Bahn har regnet ut at en høyhastighetsbane fra Oslo til Bergen\Haugesund\Stavanger vil koste 129 milliarder kroner, pluss 19 milliarder til togmateriell. Det vil ta syv år å bygge banen.
Alle partiene på Stortinget støtter forslaget, unntatt Fremskrittspartiet.
Korridor
Samtidig håper byrådsleder i Oslo Erling Lae at det skal bli mulig å koble seg på hurtigtognettet i hele Europa, gjennom prosjektet Corridor of Innovation and Cooperation (COINCO) North.
Prosjektet har som mål at strekningen Oslo-København skal kunne tilbakelegges med tog på 2 timer og 20 minutter innen 2025.
Lae skriver i en pressemelding at disse planene er så konkrete og realistiske at dobbeltsporet Oslo-Ski må forseres og bygges til full høyhastighetsstandard.