Ord som løsningsorientert, selvgående og teamorientert er blitt så vanlig at de ikke regnes som floskelaktige moteord.
Andre ord, for eksempel operativ, fremoverlent og proaktiv, kan nå sies å ha denne noe tvilsomme æren.
Ofte bingo
Teknisk Ukeblads bingokort inneholder ti slike ord. En runde med bullshit-bingo viser klare forskjeller mellom ulike deler av arbeidslivet. Vi fikk desidert oftest bingo innen administrasjon, økonomi, kontor og jus.
I annonser for jobber i denne delen av arbeidslivet fikk vi til sammen bingo 492 ganger. Det gir 0,21 treff per annonse.
Espen R. Moen, professor i økonomi ved Handelshøyskolen BI, nikker gjenkjennende når han får høre resultatene.
– Du har helt rett. Men jeg vet ikke hvorfor det er slik blant økonomer. Kanskje er det viktigere for personer innen økonomi og finans og fremstå som trendy og i tiden. Kanskje er konkurransen om oppmerksomheten hardest her, samtidig som det faglige spiller en mindre rolle enn på de andre områdene, sier Moen.
Middels blant ingeniører
Floskelordene ga ofte bingo også innen handel, kundeservice, restaurant og reiseliv. Her klaffet det totalt 291 ganger, noe som gir en treffandel på 0,13 per stillingsannonse. Men treffprosenten per annonse er høyere innen transport, logistikk, kommunikasjon, IT. Der fikk vi 0,16 treff per annonse (115 treff totalt).
De ingeniørtunge næringene innen industri, bygg/anlegg, håndverk, verksted finner vi midt på lista, med middels bullshit-bingo-uttelling.
Nederst finner vi service- og sikkerhetsarbeid samt helse, omsorg, medisin og biologi, som kan sies å være lite preget av tomme floskler.
"Harde" egenskaper premieres i harde tider
Papegøyer
Papegøyemetoden. Det kaller Gisle Hellsten, leder av Karrieresenteret ved Universitetet i Oslo, bruken av slike ord.
– Med papegøyemetoden bruker arbeidsgiverne slike for å spørre etter spesifikke egenskaper. Men når kandidater bruker de samme ordene til å si at de har egenskapene, er man ikke blitt et sekundmeter klokere. Det er å kaste rundt seg med begreper som betyr lite, sier Hellsten.
Han mener mange floskelpregede ord særlig brukes i annonser for lederstillinger.
Trender
– Jeg ville nok ha brukt andre begreper enn proaktiv og fremoverlent hvis det er snakk om rutinepregede jobber på lavere nivå. Jeg vil råde arbeidsgivere til å eksemplifisere og konkretisere bedre hva slags egenskaper de egentlig er ute etter. En løsning kan for eksempel være å si litt i en avisannonse, og bruke en annonse på egne nettsider til å si hva som ligger bak floskelordene, sier Hellsten.
Han sier at ordbruken er motepreget.
– Dette går i svingninger. Det er ikke lenge siden absolutt alle skulle jobbe i team. Det er lett for arbeidsgivere å ta i bruk disse ordene, men jeg er usikker på om det er ubevisst eller bevisst. Sannsynligvis er det begge deler, sier Hellsten.