INDUSTRI

Flybilen måtte nødlande - reddet av fallskjerm

Mistet kontrollen på den flygende bilen.

Aeromobils prototyp 3.0 har vært i lufta siden i fjor høst. Etter en skjermlanding 8. mai er flytestene nå satt midlertidig på vent.
Aeromobils prototyp 3.0 har vært i lufta siden i fjor høst. Etter en skjermlanding 8. mai er flytestene nå satt midlertidig på vent. Bilde: Aeromobil
14. mai 2015 - 17:32

Den klarer 160 kilometer i timen på motorveien, flyr i over 200 og ser dessuten ganske bra ut.

Nå har den flybilen Aeromobil demonstrert at den også kan lande med fallskjerm.

Utløste redningsskjermen

Det siste var ikke en del av planlagt testing.

Derimot var det en måte å redde flyger og fly på da det oppsto en såkalt «uforutsett situasjon» under en testflygning 8. mai.

Ifølge det slovakiske selskapet måtte testflyger og konstruktør Štefan Klein utløse redningsskjermen flybilen er utstyrt med i en høyde på om lag 900 fot.

Flybilen landet hardt, men uten at flygeren kom til skade.

– Alt av data og erfaringer fra denne hendelsen skal nå analyseres og brukes i det pågående arbeidet med å utvikle og forbedre prototypen. Testprogrammet gjenopptas så snart de skadede delene er blitt erstattet, skriver Aeromobil i meldingen.

Les også: A400M-havariet: Tre av fire motorer skal ha sviktet

Aeromobil prototyp 3.0
Aeromobil prototyp 3.0

Autonome, flygende biler

Teknisk Ukeblad skrev første gang om dette prosjektet da prototyp 3.0 ble avduket i fjor høst og innledet flytestingen.

Deretter i forbindelse med at Aeromobil-sjef Juraj Vaculik på South by Southwest-konferansen i mars presenterte planene for neste generasjon: Flygende og autonome biler som kan tilkalles som med taxitjenestene Uber og Lyft.

Štefan Klein har jobbet med den flygende bilen i mer enn 25 år.

Da den nå havarerte farkosten ble avduket i oktober påpekte selskapet at de har gjort atskillige grep på 3.0 sammenlignet med prototyp 2.5 som ble utviklet i 2010-2013.

En av de viktigste framskrittene er at 3.0 har variabel vingegeometri, samt et forsterket hjuloppheng som gjør det mulig å lande på ganske røffe gressbaner.

Les også: Her er spesialstyrkenes nye stridskjøretøy

BRS

Ifølge Aeromobil versjonen som nå flyr mye av funksjonaliteten som trolig kommer i den serieproduserte versjonen, inkludert avionikken og ikke minst redningsskjermen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Schneider Electric lanserer ny elbillader
Schneider Electric lanserer ny elbillader

Systemet som er installert på Aeromobil kommer fra amerikanske Ballistic Recovery Systems (BRS Aerospace).

Kort fortalt er det en rakett som skytes ut og strammer seletøyet. Skjermen åpner seg deretter kontrollert og gradvis og flyets hastighet framover bremses opp. Når alt har stabilisert seg vil flyet henge flatt under kalottskjermen og drive med vinden.

I mangel på bilder fra denne hendelsen, kan vi heller friste med denne vellykkede nødlandingen med redningsskjerm fra tidligere i år.

I Norge skjedde den hittil eneste skjermredningen av fly for fem år siden.

Les også: Her bygger de verdens raskeste bil

«Naturlig del av testing»

Aeromobil påpeker at hendelser som dette er naturlig når man utvikler nye farkoster og fortsatt er på prototypstadiet.

Selskapet minner om at de er i en læringsfase som handler om å avdekke svakheter ved designen og forbedre denne og dessuten finne ut hvor ytelsesgrensene går.

Selve konseptet med å kombinere fly og bil kan nok diskuteres, men det er utvilsomt at også de største aktørene i luftfarten kan trøble i utviklingfasen.

Og Aeromobil kan iallfall nå krysse av for at redningskjermsystemet deres virker.

På Twitter siterer de en kjent konstruktør om at de eneste virkelige feilene man kan gjøre er dem man ikke lærer noe av:

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.