Det var onsdag 28. mai at en Cessna 207 turboprop (LN-PER) tilhørende Grenland fallskjermklubb klatret ut fra Skien lufthavn Geiteryggen med en flyger og seks fallskjermhoppere om bord.
I rundt 4800 fot høyde passerte Cessna-en et «objekt» på motsatt kurs.
Les også: – Å fly på denne måten er som å kjøre bil med kikkert
I kontrollert luftrom
– Objektet lignet et fjernstyrt fly og ble sett av fartøysjefen og flere av fallskjermhopperne om bord. Fartøysjefen vurderte at minste avstand til objektet var cirka 50 meter ved passering. Fartøysjefen flyet rundt og kunne visuelt følge objektet mens det gjorde en rask nedstigning, skriver Statens havarikommisjon for transport (SHT) som nå har startet sin undersøkelse.
Direktør for luftfartsavdelingen i SHT, Kåre Halvorsen, sier til Teknisk Ukeblad at det er to faktorer som gjør at dette defineres som en alvorlig luftfartshendelse:
– Her er det en RPAS som er i et område den ikke skal være, altså på denne høyden og i et kontrollert luftrom. I tillegg er det per definisjon en nærpassering.
– Det at det bemannede flyet er et mindre fly, gjør at det skal mindre til for at det blir forstyrret, legger han til.
Les også:Dette multikopteret skygger unna norske flyplasser
To saker på kort tid
Da Teknisk Ukeblad i starten av juni omtalte problematikken med ubemannede luftfarkoster i konflikt med bemannede fly, hadde SHT nettopp fått denne saken fra Skien og ytterligere en sak til vurdering.
Den andre hendelsen omfatter en RPAS og et helikopter. Ifølge avdelingsdirektøren er det ennå ikke avgjort om alvorlighetsgraden tilsier at den blir gjenstand for en fullverdig undersøkelse.
Undersøkelsen av Geiteryggen-nærpasseringen er den første av sitt slag her til lands og kan slik sett være prinsippielt viktig.
Bruken av droner er i kraftig vekst og regelverket er ganske nytt. Det er dessuten en ny forskrift på gang.
– Vi angriper denne saken som en hvilken som helst annen sak, så får vi se hvordan mottakerne av den kommende rapporten bruker den, sier Halvorsen.
Kan ikke kommunisere
Stig Thunes, som er leder i Grenland Fallskjermklubb, forteller at hendelsen ble oppfattet som alvorlig om enn ikke så dramatisk.
– Men det er klart at det er ubehagelig å havne på kollisjonskurs med et annet fly, ikke minst med et ubemannet fly som det ikke går an å kommunisere med, sier Thunes som selv ikke var med på den aktuelle turen.
Les også:
Slik vil de unngå det strenge drone-regelverket