Tidligere denne uka fortalte TU om NTNU-studenten som bygde om sin gamle VW Polo til å kjøre på gatekjøkkenrester.
Når det nå jobbes med å bruke samme type avfallsolje til flydrivstoff, er det ikke snakk om hjemmesnekring, men tvert imot flygiganter som står bak:
Nærmere bestemt Boeing og den kinesiske flyprodusenten Comac.
I Beijing
Boeing og Comac åpnet torsdag et nytt forskningssenter i Kina som heter Aviation Energy Conservation and Emissions Reductions Technology Center.
Teknologisenteret samarbeider med kinesiske universitet og forskningsinstitusjoner og er samlokalisert med Comacs forskningsinstitutt Bastri i Beijing.
Første prosjekt er å raffinere brukt frityrolje til biodrivstoff for flyindustrien.
Det handler om å ta fram prosesser for å behandle avfallsoljen for bruk i jetturbiner.
Les også: Utviklet alternativ til diesel - fikk kjemperegning
29 millioner tonn per år
Potensialet ligger klart i dagen: I Kina brukes det om lag 29 millioner tonn frityrolje årlig, mens kinesisk flyindustri konsumerer 20 millioner tonn drivstoff i året.
Som navnet på teknologisenteret tilsier, skal forskningen her dreie seg om å redusere klimagassutslipp.
Det betyr ikke bare å effektivisere flyene og/eller brenne mer bærekraftig drivstoff, men også å legge til rette for at passasjerflyene i størst mulig grad kan fly rett fra A til B.
Derfor er prosjekt to for Boeing og Comac å forske på mer effektiv flytrafikkontrol (ATM).
Les også: Fritt frem for frityrolje i bilen
To modeller på gang
For dem som ikke følger flyindustrien kjempetett, er Comac kanskje et nytt navn.
Dette kinesiske statseide selskapet er i ferd med å utvikle et smalbuksfly som heter C919 og som blir en tanke mindre enn Boeing 737-800 og Airbus A320.
En fullskalamodell av flyet ble første gang vist fram i 2010. Passasjerflyet skal etter planen settes i trafikk i 2016 og vil da være først ute med den nye PW1100G-motoren fra Pratt&Whitney, som også skal under vingene på A320 Neo.
Comacs første fly er det mindre, MD90-baserte flyet ARJ-21 som kraftig forsinket skal leveres først i slutten av 2013 selv om det var i lufta første gang allerede i november 2008.
Les også:
Kinesisk 737-konkurrent om seks år
Flygigantene krangler om prosenter
Verdens raskest selgende fly er satt i produksjon