MOTOR

Flyr med frityr

I wokens hjemland skal frityrolje bli flydrivstoff.

17. aug. 2012 - 10:41

Tidligere denne uka fortalte TU om NTNU-studenten som bygde om sin gamle VW Polo til å kjøre på gatekjøkkenrester.

Når det nå jobbes med å bruke samme type avfallsolje til flydrivstoff, er det ikke snakk om hjemmesnekring, men tvert imot flygiganter som står bak:

Nærmere bestemt Boeing og den kinesiske flyprodusenten Comac.

I Beijing

Boeing og Comac åpnet torsdag et nytt forskningssenter i Kina som heter Aviation Energy Conservation and Emissions Reductions Technology Center.

Teknologisenteret samarbeider med kinesiske universitet og forskningsinstitusjoner og er samlokalisert med Comacs forskningsinstitutt Bastri i Beijing.

Første prosjekt er å raffinere brukt frityrolje til biodrivstoff for flyindustrien.

Det handler om å ta fram prosesser for å behandle avfallsoljen for bruk i jetturbiner.

Les også: Utviklet alternativ til diesel - fikk kjemperegning

29 millioner tonn per år

Potensialet ligger klart i dagen: I Kina brukes det om lag 29 millioner tonn frityrolje årlig, mens kinesisk flyindustri konsumerer 20 millioner tonn drivstoff i året.

Som navnet på teknologisenteret tilsier, skal forskningen her dreie seg om å redusere klimagassutslipp.

Det betyr ikke bare å effektivisere flyene og/eller brenne mer bærekraftig drivstoff, men også å legge til rette for at passasjerflyene i størst mulig grad kan fly rett fra A til B.

Derfor er prosjekt to for Boeing og Comac å forske på mer effektiv flytrafikkontrol (ATM).

Les også: Fritt frem for frityrolje i bilen

To modeller på gang

For dem som ikke følger flyindustrien kjempetett, er Comac kanskje et nytt navn.

Dette kinesiske statseide selskapet er i ferd med å utvikle et smalbuksfly som heter C919 og som blir en tanke mindre enn Boeing 737-800 og Airbus A320.

En fullskalamodell av flyet ble første gang vist fram i 2010. Passasjerflyet skal etter planen settes i trafikk i 2016 og vil da være først ute med den nye PW1100G-motoren fra Pratt&Whitney, som også skal under vingene på A320 Neo.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Comacs første fly er det mindre, MD90-baserte flyet ARJ-21 som kraftig forsinket skal leveres først i slutten av 2013 selv om det var i lufta første gang allerede i november 2008.

"ARJ-21 is designed and manufactured in China with our own independent intellectual property rights" heter det på hjemmesidene til Comac. Andre mener basisen kommer fra lisensproduksjon av MD90.
"ARJ-21 is designed and manufactured in China with our own independent intellectual property rights" heter det på hjemmesidene til Comac. Andre mener basisen kommer fra lisensproduksjon av MD90. Comac
Les også:

Kinesisk 737-konkurrent om seks år

Flygigantene krangler om prosenter

Verdens raskest selgende fly er satt i produksjon  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.