BYGG

Flytoget kan miste passasjerer

MISFORNØYDE: Flytoget mener NSBs avtale med staten er sterkt urettferdig og at staten på denne måten overfører kunder fra et lønnsomt togtilbud til et subsidiert tilbud uten at kollektivandelen øker.
MISFORNØYDE: Flytoget mener NSBs avtale med staten er sterkt urettferdig og at staten på denne måten overfører kunder fra et lønnsomt togtilbud til et subsidiert tilbud uten at kollektivandelen øker. Bilde: Flytoget
6. jan. 2012 - 07:32

Flytoget kan miste 1,2 millioner passasjerer i året på grunn av statens avtale om kjøp av NSBs tjenester som ble underskrevet tidligere denne uken.

Les også: Vil gi NSB konkurranse

All økning alene

Avtalen for kjøp av persontransporttjenester er verdt 15,4 milliarder kroner over seks år. Avtalen innebærer at NSB alene får den planlagte kapasitetsøkningen i Oslo-området. Flytoget får ikke noe, og det ligger dermed til rette for at NSB kan kapre en stor andel av Flytogets kunder, skriver Aftenposten.

En analyse fra Transportøkonomisk institutt (TØI) på oppdrag for Samferdselsdepartementet, viser at økt konkurranse kan påføre Flytoget et passasjertap på 1,2 millioner reisende i året. Flytogets økonomi blir dermed sterkt påvirket, ifølge analysen.

«Dette kan true selskapets eksistens», skriver TØI.

Sterkt urettferdig

Flytoget mener avtalen med staten er sterkt urettferdig og at staten på denne måten overfører kunder fra et lønnsomt togtilbud til et subsidiert tilbud uten at kollektivandelen øker.

NSBs konsernsjef Geir Isaksen sier det ikke handler om å ta passasjerer fra Flytoget, men å gi NSBs kunder en best mulig service. Flytogets direktør Sverre Høven mener konkurransen mellom de to selskapene er fullstendig skjev fordi Flytoget driver som et kommersielt selskap mens NSB er subsidiert.

Les også: Jernbanen: Mer penger, mindre punktlighet

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.