Luftfartstilsynet sendte nylig ut advarsler til seks kraftnettselskaper som har merket sine kraftspenn med Ocas-systemet (se faktaboks).
«Luftfartstilsynet kan ikke akseptere at presumptivt lange og høye luftspenn står umerket i lange perioder», heter det i brevet, som Teknisk Ukeblad har fått tilgang til.
Kraftselskapene bes derfor om å sette i verk tiltak for å få Ocas-anlegget i gang igjen, eller eventuelt merke luftspennene med markører og spennbukkene med farge.
Det er selskapet Highlight Safety som siden slutten av 2011 har hatt ansvaret for Ocas-systemet. Styreleder Eskill Johan Ahlgren bekrefter problemene, og sier varslingssystemet for enkelte av luftspennene har vært ute av drift i flere måneder.
Les også: Se norsk UAV i strid
Produsenten lagt ned
Bakgrunnen er at produsenten som Ocas tidligere hadde i Norge, Flextronics, er lagt ned. Dermed har ikke Highlight Safety hatt tilgang til deler for å reparere feil.
– Dette er en situasjon vi ikke er tilfreds med i det hele tatt, sier Ahlgren til Teknisk Ukeblad.
Fornøyd er heller ikke nestleder Jo Bjørn Skatvold i Norsk Flygerforbund.
– Dette bedrer ikke vår situasjon når vi er ute og flyr i tåka der det er luftspenn. Problemet er at backupen mangler. Man har sett bort fra vedlikehold og merkeansvar på grunn av at man har fått elektroniske hjelpemidler, sier Skatvold.
Alvorlige konsekvenser
– Hvilke konsekvenser kan det få?
– At manglende merking gjør at man flyr mot luftspenn, og da kan enhver tenke seg konsekvensen av det.
Nå skal imidlertid situasjonen være i ferd med å løse seg. Highlight Safety har ifølge Ahlgren inngått avtale om å kjøpe deler fra en av sine større kunder som har stort lager av allerede produserte deler.
Det gjør at Highlight Safety nå er i ferd med å reparere de seks anleggene som fikk varsel fra Luftfartstilsynet.
Les også: Derfor bruker Havarikommisjonen så lang tid
Kan ta tid
I en normalsituasjon skal feil rettes opp i løpet av få uker. Med etterslepet som er nå, kan han ikke si nøyaktig hvor lang tid det vil ta å få alle anleggene reparert.
– Noen av spennene vil vi kunne ordne veldig raskt, mens noen vil ta noe lengre tid, sier Ahlgren.
Selskapet er også i ferd med å etablere en varig produksjonsløsning med en ny norsk produsent som skal produsere deler, men Ahlgren sier det er for tidlig å si hvilket selskap det er snakk om.
Han ser ikke på problemene som noe skudd for baugen for Ocas-teknologien.
– Produktet i seg selv er kjempebra. Dette er oss vitende det eneste produktet som gir et reelt og godt alternativ til tradisjonell merking av kraftspenn, som ofte skaper negative reaksjoner blant lokalbefolkningen. Med vårt system kan man merke på en forsvarlig måte og slik at lyset kun skrus på når det trengs, når fly og helikoptre nærmer seg linjen, sier Ahlgren.
Les også: Kobler antimissil-teknologi på passasjerfly
– Uakseptabelt
Luftfartstilsynet er ikke like positiv til produktet.
– Det som har skjedd er både uheldig og svært betenkelig. Saken illustrerer godt problematikken med å bruke teknisk avansert utstyr i stedet for enklere merking i form av tradisjonelle markører og farge eller lys på endemastene. Hvorvidt Ocas-løsningen er en løsning for fremtiden er det for tidlig å si noe om. Denne saken tilsier imidlertid at merking med Ocas-løsningen burde evalueres med tanke på fremtidig bruk, sier kommunikasjonsdirektør Tor O. Iversen i Luftfartstilsynet til Teknisk Ukeblad.
Tilsynet vil imidlertid avvente svar fra kraftselskapene før de tar stilling til om det må kreves strakstiltak, eller om utbedring fortsatt kan vente litt.
Les også: