Det er Wärtsilä og Cavotec som sammen har utviklet konseptet, som ble presentert tidligere i år.
– Det gjenstår mye engineering. Dette er banebrytende teknologi, sier Ingve Sørfonn i Wärtsilä til TU.
MF Folgefonn ble i 2014 bygget om til hybridferge med Corvus-batteripakke på cirka 1 MWh, ganske lik som i Ampere.
Testingen på Folgefonn ga nyttig kunnskap før Ampere sto ferdig.
MF Folgefonn kan kjøre både som hybrid med blanding av diesel-elektrisk og batteri eller som hel-elektrisk.
Flytende laboratorium
– Folgefonn er et uvurderlig laboratorium for å utprøve ny teknologi, sier Nils Aadland i klyngesamarbeidet NCE Maritime Cleantech.
Planen er å bygge om MF Folgefonn og sette inn induksjonsladesystemet i skipet i løpet av første halvår 2017.
Samtidig skal den kombinerte vakuumfortøyingen og laderen bygges og plasseres på kaia på Jektavik. Der er det installert en tidlig generasjon ladeplugg.
– Infrastrukturen er på plass på land, så det er ikke så omfattende endringer som må til der. Det er mer utfordrende og komplisert å installere systemet om bord på en ferge i drift, sier Sørfonn.
Sugefortøying
Det svenske Cavotec-konsernet har utviklet vakuumfortøyingssystemer, men aldri i kombinasjon med lading.
– Dette er en verdensnyhet og mye nyutvikling som skal på plass. Men i andre kvartal 2017 skal det være klart, sier administrerende direktør Sofus Gedde-Dahl i Cavotec Norge.
Prosjektet gjennomføres i et konsortium med Wärtsilä, Cavotec, Apply, Fjellstrand og Haugaland Kraft.
Innovasjon Norge støtter det gjennom miljøteknologiordningen, mens deltakerne bidrar med til sammen cirka 50 millioner kroner.
Kjent og ukjent
Induksjonslading er allerede i bruk på busser, trikker og i andre sammenhenger på land.
Sammen mener de norske avdelingene av Wärtsilä og Cavotec at de har kommet fram til en sikker og holdbar løsning i maritim sammenheng.
De har patentsøkt teknologien.
20 tonn holdekraft
Selve induksjonsenheten måler en meter i bredde og to meter i høyde. Fire sugekopper har en samlet holdekraft på 20 tonn. Det kan overføres i overkant av 1 MW effekt, det vil si om lag det samme som Ampere trenger.
Systemet vil egne seg for alle strekninger på cirka fem kilometer og med cirka 10 minutter til kai. Det vil si at alle strekningene både stat og fylker har vurdert for batteridrift, kan benytte løsningen.
– Systemet kan skaleres opp for økt effekt og holdekraft, sier Gedde-Dahl til TU.
Folgefonn går mellom Jektavik-Nordhuglo-Hodnanes i Hordaland. Fergen er bygget i Trondheim i 1998 og har plass til 76 biler og 199 passasjerer.
- Les også: E39 får to tyrkiskbygde el-ferger