T2

– Folk flest har ikke råd til en PC til 1000 dollar

AMDs markedssjef Leslie Sobon tror ikke folk flest har råd til en ultrabook. Her med en 10-tommer fra Toshiba med AMD-innmat.
AMDs markedssjef Leslie Sobon tror ikke folk flest har råd til en ultrabook. Her med en 10-tommer fra Toshiba med AMD-innmat. Bilde: Stein Jarle Olsen
Stein Jarle Olsen
5. sep. 2011 - 07:03

BERLIN: Å snakke med en markedssjef om teknologi er i utgangspunktet et vanskelig prosjekt, men vi tok likevel sjansen da vi fikk tilbud om et intervju med AMDs såkalte Corporate Vice President, Worldwide Product & Outbound Marketing, Leslie Sobon, på IFA.

Lite nytt

AMD har ikke hatt noe ny maskinvare å vise frem på IFA, så hun åpnet med å skryte hemningsløst av selskapets såkalte APU-er (Accelerated Processing Unit) – prosessorer med egen, dedikert grafikkbrikke.

– En CPU er god for multitasking og rask oppstart av programmer, mens GPU-en er langt bedre for spill, video og touch-input. Våre APU-er gir store muligheter for utviklere til å hele tiden bruke det som er mest effektivt. At vi har integrert alt på en brikke gjør i tillegg maskinvaren billigere, du får lavere varmeutvikling og langt bedre batterilevetid, sa hun.

Mer programvare

Sobon pekte på at selskapets APU-er snart vil være å finne i alt fra TV-er til digitaldekodere og nettbrett, i tillegg til PC-er i de fleste størrelser.

Hun ga også Teknisk Ukeblad en sniktitt på programvare som vil komme preinstallert på AMD-PC-er fra og med første kvartal 2012, nemlig videoforbedrings- og -redigeringsprogrammet Vreveal, og Vivu, som skal gi en bedre videochatopplevelse uansett hvilken båndbredde du har tilgjengelig.

– Du vil nok se at vi kommer til å snakke langt mer om programvare fremover. Programvare er hvordan man viser forbrukerne alt hva maskinvaren kan gjøre, og vi kommer til å tilby flere og flere SDK-er (Software Developer Kit, journ.anm.) til utviklere for disse produktene, sier Sobon, som blir engasjert når Teknisk Ukeblad antyder at Intel har hatt overtaket i markedet for tynne og lette pc-er.

– APU-ene våre har endret hele det bildet. De er langt bedre enn hva noen av konkurrentene kan tilby til samme pris. Minimaskinene har blitt kalt netbook-er for en grunn, og det er at de ikke dugde til så mye annet. De kunne ikke spille 720P-video, de hadde ikke HDMI-utgang, og du kunne bare glemme å spille på dem. Uten dedikert grafikk har du ingenting å stille opp med, mener hun.

– Men netbookene har solgt i bøtter og spann?

– Ja, Intel traff åpenbart et prispunkt.

Skeptisk til ultrabook

– Hva synes du om ultrabook-konseptet?

– Folk flest kan har ikke råd til en bærbar PC til 1000 dollar, kanskje heller ikke til 800 dollar. De eneste som har klart å selge mange dyre maskiner er Apple. Vi kan også hevde oss godt i det segmentet, men det er ikke prioritet nummer én. Jeg tror heller ikke denne satsingen er særlig volumdrevet, da det store volumet fortsatt er på billigere 14- og 15-tommere.

– Hva er de viktigste markedene for AMD fremover?

– Det handler selvfølgelig mye om Kina, hvor mesteparten av veksten er nå. Veldig mange mennesker kommer til å ville kjøpe en PC her, og det gir store muligheter for vekst for AMD. I tillegg kommer Asia for øvrig og Latin-Amerika.

Fremtiden

Sobon mener nettbrettene er «framtidens formfaktor», og sier det er veldig spesielt at vi har en såpass dominerende aktør som Apple i teten.

AMD er foreløpig bare å finne i Windows-baserte nettbrett, for eksempel Acers Iconia W500.

– Spørsmålene nå er hvem som kommer til å lansere produktet som kan konkurrere med iPad, og når det vil skje. Sånn sett er også kampen mellom X86 og ARM veldig spennende. En ting er uansett sikkert: Konkurransen er alltid bra for markedet, og alltid bra for forbrukerne, sier Sobon, som tror gester vil erstatte touchteknologien på sikt også for nettbrettene.

– Hva med stasjonære? Hvordan ser framtiden ut?

– Åh, jeg elsker stasjonære. Jeg synes de er sexy! Og det er fortsatt en god del mennesker som for eksempel ikke ønsker at barna sine skal kunne ta med seg PC-en ut hver gang de går. Utviklingen går også mot mindre og lettere enheter på størrelse med en Wii, men entusiastene og overklokkerne vil nok likevel holde markedet for de store stasjonære gående i all evighet.

Bedre og bedre

Sobon sier hun tror det vil bli lettere og lettere å utstyre bærbare med samme teknologi og ytelse som stasjonære PC-er, bortsett fra når det gjelder mulighetene til å oppgradere.

– Samtidig er maskinene nå så billige at du nærmest bare bytter dem ut når de blir slitne.

– AMD har nærmest blitt et slags budsjettmerke. Hva synes dere selv om det?

– AMD har alltid handlet om å bringe en god dataopplevelse til massene, uavhengig av hva du har råd til. Mer for pengene er ikke en dårlig strategi, vil jeg si.

Les også: Her er Acers ultrabook

Lanseringsrush fra LG

Kjemper for åpen TV-standard

Toshiba tar av brillene

Sonys tablet kommer i år

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.