SAMFERDSEL

Follobane-tunnelen kan bli oppkalt etter Kongen - eller legendarisk ingeniør

Men hvem var Blix?

Arbeidet med Follobanetunnelen er i gang, og skal være ferdig i 2021. Ennå er det ikke bestemt hva tunnelen offisielt skal hete.
Arbeidet med Follobanetunnelen er i gang, og skal være ferdig i 2021. Ennå er det ikke bestemt hva tunnelen offisielt skal hete. Bilde: Follobaneprosjektet, Jernbaneverket
Øyvind LieØyvind LieJournalist
24. feb. 2016 - 10:12

Den nye Follobanen mellom fra Ski og Oslo S skal gå gjennom en 20 km lang tunnel.

Selv om banen ikke skal stå ferdig før i 2021, har arbeidet med å gi tunnelen et offisielt navn, allerede startet.

En rådgivende navnekomité utnevnt av Follobaneprosjektet avga nylig en rådgivende innstilling med tre forslag i prioritert rekkefølge.

Kongetunnelen

Øverst på listen står Kongetunnelen eller Kongstunnelen.

Begrunnelsen er at Oslo har vært kongens by både en lang periode i middelalderen og siden unionsoppløsingen i 1905 og fram til i dag.

Vis mer

«Follobanens lange tunnel blir den lengste jernbanetunnel i Norge og i Norden – og den første lange jernbanetunnel i Norge med to atskilte tunnelløp. En tunnel av en slik lengde og betydning kan bekle navnet Kongetunnelen eller Kongstunnelen», skriver Jernbaneverket.

Ingeniør og arkitekt 

Som nummer to på listen kommer «Blix-tunnelen».

Hvis det blir navnet, vil tunnelen være oppkalt etter arkitekt og ingeniør Peter Andreas Blix (1831-1901), født i Frederiksvern (dagens Stavern).

Blix var en kjent jernbanearkitekt og tegnet blant annet stasjonsbygningene langs Østfoldbanen. Stasjonsbygningene i nygotisk, pusset tegl i Moss, Fredrikstad, Sarpsborg og Halden er blant de mest kjente.

I tillegg sto Blix for de første vitenskapelige, arkeologiske undersøkelsene av norsk middelalder.

Arkeologiske funn

Follobanen skal blant annet gå i en trasé som første gang ble gravd ut i forbindelse med jernbanelinjen kalt Smålensbanen (senere Østfoldbanen). Denne traséen går gjennom hjertet av middelalderens Oslo.

Under gravearbeidet den gang gjorde man en lang rekke arkeologiske funn. Blix gjorde ifølge Jernbaneverket en solid jobb, tildels finansiert av ham selv, med å dokumentere disse restene av Oslos middelalderby.

«Dagens arkeologer har god nytte av hans beskrivelser av bygningsrester, jordlag og topografiske forhold», skriver Jernbaneverket.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Også under byggingen av Follobanen er det gjort store arkeologiske arbeider og funn i samme område av Oslo.

I tillegg påpeker Jernbaneverket at Follobanen skal bygges for trafikk med en fart av opp til 250 km/t.

Dermed vil «Blix-tunnelen» kunne gi assosiasjoner til «lynets hastighet», skriver de.

Europatunnelen

Et tredje alternativ er Europatunnelen eller Europalenken/Europalinken.

Bakgrunnen for dette er at Follobanen er første strekning av en mulig høyhastighetsbane mot resten av Europa, med utgangspunkt i Oslo S.

Navnet «spiller på at tunnelen er første ledd i den nåtidige og fremtidige ambisiøse satsingen på jernbane som fremtidsrettet forbindelseslinje i retning det øvrige Europa», skriver Jernbaneverket.

I første omgang har Jernbaneverket sendt forslagene til brann- og redningsetatene i Oslo og Follo, for å få faglige råd om navnene er egnet i beredskapssammenheng.

Lang prosess 

Kommunikasjonssjef for Follobaneprosjektet, Kathrine Kjelland, understreker at brevet er sendt som en orientering om at de er i en prosess for å få gitt tunnelen et offisielt navn.

– Det er en lang prosess igjen frem til det er valgt ut et offisielt tunnelnavn og det er egentlig ikke hast med dette, selv om karttegninger og redningskonsept osv. etter hvert bør få inn navnet, i tide til Follobanen åpnes for trafikk, sier hun til Teknisk Ukeblad.

I tillegg til forslagene som ligger i brevet, vil Jernbaneverket også ta inn en oversikt over de geografisk betingede navnene de har vurdert.

– Mange tunneler i Norge har geografiske navn, men når det gjelder denne tunnelen på 20 km. har vi så langt ikke funnet et helt godt forslag, men vurdert mange, sier Kjelland.

Deretter skal Jernbaneverket koordinere forslagene og den senere beslutningen om offisielt navn for den lange tunnelen med Språkrådet, Statens kartverk og med kommunene.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.