Forskerne bak den ferske TIMMS-undersøkelsen er ikke i tvil:
Kalkistrøbbel
Kalkulatorbruken i norsk skole har vært og er alt for omfattende.
– Vi ser at norske elever gjør det greit på oppgaver der de kan resonnere seg fram til svaret, men dårlig på oppgaver der de må bruke grunnleggende matematiske algoritmer, sier Liv Sissel Grønmo, førsteamanuensis ved Universitetet i Oslos institutt for lærerutdanning og skoleutvikling.
Hun er ansvarlig for den norske delen av TIMMS-undersøkelsen.
Trykke på taster
Undersøkelsen viser at elevene her i landet er blitt bedre i realfag siden 2003, men er fortsatt bak det internasjonale gjennomsnittet både i matematikk og realfag.
Årsakene er flere. Én av dem er bruk av kalkulator.
Forståelse mangler
– I norsk skole har vi hatt en ukritisk bruk av kalkulator. I stedet for å lære seg grunnleggende ferdigheter taster elevene heller på kalkulatorene sine. Vi må ikke tro at elevene får forståelse for sentrale matematikkspørsmål av å trykke på noen taster. Dette er problematisk, sier Grønmo.