Nøyaktig to år etter at Hyundai ble først med å serieprodusere brenselcellebiler, kommer en solid prisreduksjon:
Bilen selges nå for 499.900 kroner i Norge. Det er 700.000 kroner mindre enn da den ble lansert.
– Priser har vært forhandlet med hver enkelt kunde. Prisen har gått fra 1,2 millioner kroner til 650.000 kroner før den nye prisen nå ble lansert, opplyser pr-sjef Morten Bruslettoi Hyundai i Norge til Teknisk Ukeblad.
Les også: Denne superbilen må du trenes opp til å kjøre
95 prosent kostnadsreduksjon
Da konkurrenten Toyota i fjor gjennomførte de siste testene på det senerere ble hydrogenbilen Mirai, opplyste den japanske bilprodusenten at kostnadsreduksjonen på den hydrogen-elektriske drivlinja 2015-modellen er på hele 95 prosent sammenlignet med prototypen som ble bygget i 2002.
Når det gjelder Hyundai ix35 FCEV, er det mer EU-støtte enn gevinst av industrialisering som bidrar til prisreduksjonen.
– Selv om bilen serieproduseres, består den av komponenter som fortsatt er kostbare, sier Brusletto.
– Vi gjør vårt for å øke trykket i markedet, så får andre aktører bidra til at det blir nok fyllestasjoner, legger han til.
Les også: Derfor er Tesla Model X så forsinket
Akerhus/Gyeonggi–samarbeid
«Andre» vil i dette tilfellet for eksempel være Hyop AS som for rundt tre år siden overtok Statoils fire hydrogenstasjoner.
Inkludert en ny stasjon på Kjeller er det i dag fem fyllestasjoner i Norge, men de er i utgangspunktet bygget for å håndtere et mindre antall biler i en demonstrasjonsfase.
– Derfor er det nå behov for utbygging av flere kommersielle stasjoner i Stor-Oslo, sier Ulf Hafseld i Hyop i Hyundais pressemelding.
Fra det offentliges side er Akershus fylkeskommune en ledende kraft. Den inngikk i forrige uke en samarbeidsavtale med den koreanske Gyeonggi-provinsen som omslutter hovedstaden Seoul og har 12 millioner innbyggere.
Samarbeidet skal legge til rette for kompetanseutveksling mellom teknologimiljøer, bilindustri, utviklere av hydrogenstasjoner og det offentlige.
Det overordnede målet er å få fart på utbyggingen av hydrogenfyllestasjoner.
– Så snart vi får flere hydrogenstasjoner vil det bli et økende marked for denne typen elektriske biler. Hyundais modell er nå den mest prisgunstige på det europeiske markedet, og vi kan levere biler i dag, sier Hyundai-sjef Thomas Rosvold.
Les også: Forskere klør seg i hodet over mystisk kumlokk-fenomen
Tredje generasjon
Ix35 fuel cell-powered electric vehicle (FCEV) er Hyundais tredje generasjon av denne typen hydrogenkjøretøy.
Santa Fe FCEV var først i 2000, deretter kom Tucson FCEV i 2005 med industrigigantens første egenproduserte brenselcelle (80 kW).
Ytterligere forbedringer og effektiviseringer ble gjort fram til ix35 FCEV ble satt i produksjon i 2013.
Den har en 100 kW brenselcelle, et 24 kWh litiumpolymerbatteri produsert i samarbeid med LG Chemical og to hydrogentanker med kapasitet til å lagre 5,64 kilogram hydrogen ved 700 bar.
Forbruket oppgis til 0,95 kg H2/100 km (NEDC) som gir en rekkevidde på 594 km mellom hver fylling.
Bilen har en topphastighet på 160 kilometer i timen og trenger 12,5 sekunder på å akselerere fra 0 til 100 kilometer i timen.
Snart blir elsykkelen mye mer avansertLes også:
Til Månen
Hyundai har så langt levert i overkant av 200 slike brenselcellebiler i Europa.
I tillegg til Norge, hvor det går ti biler, fordeler flåten seg på Belgia, Danmark, England, Finland, Frankrike, Italia, Nederland, Sverige, Tyskland og Østerrike.
I tillegg kommer USA, Canada, Australia og selvsagt Sør-Korea.
Til det amerikanske markedet er det levert mer enn 60 hydrogenelektriske suver som i forrige uke til sammen hadde akkumulert 238.900 miles (384 472 kilometer) på veiene sør i California siden leveransene startet i juni i fjor.
Dette er om lag middelavstanden mellom Jorda og Månen, og den koreanske bilprodusenten feiret med å sende ut pressemelding og fotofiklerier: