Sjefen for Post- og teletilsynet, Torstein Olsen kunne med en viss glede seg over at totalomsetningen i eklommarkedet faller.
Summen av fast- og mobiltelefon og fast bredbånd faller fra 14.535 millioner kroner til 14.231 millioner. Det er de to første som faller mest, mens fast bredbånd fortsetter å øke i omsetning.
– Et fall på litt over 300 millioner kroner er jo ikke så mye å gråte over, men forbrukerne har all grunn til å glede seg. De betaler mindre, men det de får øker kraftig, sier han.
De som produserer tjenestene er neppe like glade for dagens tall.
Mer fastpris
Olsen peker på at det har skjedd en endring i omsetningsmønsteret. For første gang er fastprismarkedet i mobiltelefoni krøpet over 50 prosent.
Utviklingen mot «spis så mye du vil» har slått an. Forbrukerne er ifølge Olsen mye raskere til å snu seg enn bedriftene. I dette markedet øker ennå omsetningen av rene mobile dataabonnementer, mens det faller i privatmarkedet.
De bruker heller de nye abonnementene med inkludert datatrafikk.
Les også: – Kapasiteten var på 52 samtidige samtaler. Det var nok
Lite M2M-marked
Olsen sier han stadig leser ville anslag hvor mange dingser som er og kommer til å bli koblet til internett via mobilnettet.
– Det er riktig at antallet dingser øker raskt, men dette er fremdeles et veldig lite marked. I første halvår var det bare på 105 millioner kroner, selv om økningen på over 25 prosent fra året før er stor.
At fasttelefoni faller er ingen nyhet nå er det bare 45 prosent av husholdningene som har det, og det inkluderer IP-telefoni, som nå står for nesten halvparten.
I første halvår var det 48.800 som sa opp abonnementet sitt på tradisjonell analog og digital telefoni. 14 200 kuttet abonnementet på IP-telefon.
Mobil øker
Selv om omsetningen faller er det stadig flere mobilabonnenter. Det er ikke langt unna seks millioner mobilkunder i Norge.
Av dem har 25 prosent kontantkort og det tallet ser ut til å være ganske stabilt.
Trenden er at stadig flere har én gigabyte data eller mer inkludert i abonnementet. Det er en økning på nesten 27 prosent fra samme periode i fjor.
Nå er det mellom 7 og 8 prosent som har anskaffet seg telefon med 4G. Igjen er det forbrukerne som skifter raskest.
Er det noe som øker fort i dette markedet er det mobil datatrafikk. Første halvår i fjor konsumerte vi litt over 10 millioner GB.
I tilsvarende periode i år har dette økt til 16 millioner GB.
Les også: – Regler for billigere bredbånd null verdt
Fast bredbånd
Fast bredbånd via den gamle telefonlinjen, såkalt xDSL, fortsetter fallet. Folk vil ha mer hastighet enn slik teknologi kan tilby.
25.000 kuttet ut xDSL-abonnementet til fordel for kabel og fiber. Kabel vokste med 17 000, mens fiber tok ledelsen og økte med hele 28.000 nye abonnenter.
Hastigheten går også opp. I fjor hadde nesten 53 prosent en hastighet på under 10 Mbit/s. Det tallet er falt til 48 prosent.
I samme periode har hastigheter på mer enn 30 Mbit/s økt fra 12,2 til 14,7 prosent. Segmentet mellom økte fra 35,2 til 37,2 prosent.
Tallene viser at kabelkundene har lavere hastigheter enn de på fiber. Det skyldes ikke teknologien, men først og fremst at det er så mange borettslag med faste avtaler på en begrenset hastighet til lav pris.
Både NextGenTel og Telenor faller i markedsandel. Vinnerne er aktørene i Altibox-nettet og Get som får stadig flere kunder.
– Det er interessant å merke seg et skifte i distribusjonsmarkedet for TV. I mange år har vi sett en jevn økning. Bare i fjor økte det med nesten 30.000 nye abonnenter. Nå ser vi for første gang et fall. Det er 1.800 færre abonnenter i løpet av første halvår i år. Ikke mye, men det kan være en begynnende trend som viser at strømming tar av og at mange kutter den tradisjonelle distribusjonsmåten, sier Olsen.
Les også: Snart slipper du å lagre TV-programmer på egen opptaksboks
Snakker mindre
Det kan se ut som andre kommunikasjonsmodeller er i ferd med å konkurrere ut den gode gamle samtalen.
Antall ringeminutter fortsetter å falle. I fjor snakket vi noe over 8,5 milliarder ringeminutter. Det er et solid fall fra 2004, da vi plapret i vei i rundt 13,5 milliarder minutter.
I perioden har mobil vokst frem som dominerende og 75 prosent av taletrafikken kommer nå fra mobiltelefoner, og her øker den ørlite fremdeles.
Taper og vinnere
Telenor er den største aktøren i mobilmarkedet, men har falt fra 50 prosent til 49,6 prosent av abonnentene.
Likevel klarer de det utrolige å øke i andel av omsetningen. Den har gått fra 50,9 prosent til 54,4 prosent.
Det er små bevegelser ellers, men mens både Telenor og TeliaSonera (NetCom) faller, så øker Tele2 litt.
På datatrafikk er faktisk ICE en stor aktør. De står for 15 prosent av trafikken her i landet, selv om de faller en del på grunn av den voldsomme økningen i mengden.
Internasjonal gjesting.
Internasjonal gjesting, eller roaming som mange kaller det, øker mye og det er ikke uventet datatrafikken som mest.
– Inntektene til operatørene på slik gjesting har gått litt ned, men marginene er fremdeles veldig gode, så de har ikke så mye å klage på. Her er marginene veldig lukrative, sier Olsen.
Han peker på at søreuropeiske operatører er verstingene, selv om EU holder dem i ørene. Men Olsen synes også EU-kommisjonen burde være mye sterkere i klypa når det gjelder gjesting.
– Her er det mye å gå på, sier han.
Les også:
Her åpner Tele2 sin basestasjon nummer 2000
– Statnett bør pålegges å legge fiber i utenlandskablene