En av Fords nye plugin-hybrider skal ta i bruk ny solcelleteknologi for å lade batteriene.
Ford hevder at solcelleteknologien skal gjøre den nye Ford C-MAX Solar Energi så og si uavhengig av lading via nettstrøm i følge en pressemelding som kom ut torsdag.
De har foretatt undersøkelser som viser at sola kan drifte 75 prosent av alle turene gjort av en gjennomsnittlig sjåfør.
– Undersøkelsene har blitt foretatt i North Carolina og skal ha ganske like solforhold som London, sier lederen for Fords avdeling for bærekraftighet, Mike Tinskey, til BBC Radio.
Les også: Det blir slutt på gratis hurtiglading i Asker og Oslo
Først i verden
C-MAX Solar Energi kan bli verdens første kommersielle personbil som lades via solcellepaneler på taket.
En dags solskinn skal i følge Ford kunne levere samme ytelse som den konvensjonelle C-MAX Energi Plug-In, som kun lader strøm fra nettet.
Den solcelledrevne utgaven skal være utstyrt med et 8 kW litiumionebatteri.
Les også: Skal elbilene kvitre eller brumme i 2014?
Video: Ford
Fresnellinse
Ford har alliert seg med forskere fra Georgia Institute of Technology for å optimalisere måten solcellene tar i mot solenergi ved å konsentrere solstrålene. Forskerne skal ha utviklet en spesiallaget fresnellinse som gjør at mer solenergi fanges opp.
I følge Ford, skal fresnellinsen fungere som et slags forstørrelsesglass som følger solens innfallsvinkel fra øst til vest slik at solcellene i løpet av en hel dag kan dra inn nok energi til å lade opp batteriet. Det skal tilsvare fire timers batterilading via nettstrøm.
Fresnel-linser er optiske linser som fra gammelt av ble brukt til fyrlykter for å slippe ut mer lys. Nå skal fresnellinsen peke innover mot solcellepanelene.
Om solen ikke viser seg en dag, vil Solar Energi-utgaven også ha en inngang for å lades som en konvensjonell elbil.
Ford C-MAX Solar Energi kommer til å stilles ut på CES 2014 i Las Vegas 7. til 10. januar.
Les også:
Formel 1-bilene skal bruke 40 prosent mindre bensin