Det viser en ny undersøkelse.I en undersøkelse der 75 av Oslos mer enn 3.300 gangfelt er undersøkt, viste det seg at 73 er farlige å bruke, skriver Dagsavisen.
Falsk trygghet
– Gangfeltene kan se trygge ut, men de gir en falsk trygghet. Slik er det også i andre byer. Det er derfor et stort behov for å kvalitetssikre alle de mange tusen gangfeltene i norske byer, sier Michael W.J. Sørensen, forsker ved Transportøkonomisk institutt (TØI).
Sammen med sin kollega, forsker Tor-Olav Nævestad, står han bak en bredt anlagt rapport om gangfeltenes mange farer, skrevet på oppdrag fra Oslo kommune.
Seks ganger risiko
Fotgjengere har seks ganger så høy risiko for å bli drept eller hardt skadd som det bilførere har, konstateres det i den nye TØI-rapporten.
– Vi anbefaler vesentlige endringer for 60 prosent av gangfeltene vi har undersøkt. Enten ved at de blir fjernet eller oppgradert. Denne høye andelen er ikke overraskende, ettersom gangfeltene som er valgt ut, er blant de mest problematiske i Oslo, sier Sørensen.
Mindre endringer bør gjøres for ytterligere 35 prosent av gangfeltene, mener trafikkforskerne.
Les også:
Vegdirektoratet åpner for fallem på veiene
Stålpigger skal stoppe sløve bilister