KRAFT

Forskere: AMS uten display kan ramme familier med lav inntekt

Bare familier med dårlig råd sparer strøm, indikerer ny studie.

Display kan gi mange god oversikt over strømforbruket, men energimyndighetene har ikke inkludert display i AMS-utrullingen. Her er et nytt energidisplay, tidligere brukt i et testprosjekt på Hvaler, som ga betydelige effekter på forbruket. Foto: eWave
Display kan gi mange god oversikt over strømforbruket, men energimyndighetene har ikke inkludert display i AMS-utrullingen. Her er et nytt energidisplay, tidligere brukt i et testprosjekt på Hvaler, som ga betydelige effekter på forbruket. Foto: eWave Bilde: Odin Media
11. des. 2014 - 20:02

Mange norske nettselskap jobber for fullt med å installere automatiske strømmålere (AMS) hos strømkundene. I 2019 skal samtlige norske husstander ha fått installert en slik måler.

Da den nasjonale satsingen ble vedtatt i 2011 var målet å få en mer nøyaktig avregning av strømforbruket, gi strømkundene bedre informasjon om eget kraftforbruk og mulighet automatisk styring av forbruket.

Motsatt effekt

Nå advarer forskere ved Cicero og Senter for utvikling og miljø (SUM) at AMS kan få stikk motsatt effekt, og ramme enkelte deler av befolkningen.

Årsaken er at norske nettselskap ikke er pålagt å installere et display som visualiserer husstandens strømforbruk i sanntid.

– Med automatisert avlesning av strømforbruket er det en stor sannsynlighet for at folk vil få mindre oversikt over strømbruken sin enn før, noe som spesielt kan ramme familier med anstrengt økonomi, sier forskningsleder Hege Westskog ved Cicero senter for klimaforskning til Teknisk Ukeblad.

Flere studier har vist at direkteinformasjon om strømforbruk via display kan føre til energisparing fordi husholdninger blir bevisst på hva de kan gjøre for å kutte strømregningen.

Få studier har imidlertid sett på hvordan effektene er knyttet til inntekt og hustandenes tidligere erfaringer med såkalt feedback-teknologi.

I en ny, kvalitativ studie har Cicero og SUM gjennomført dybdeintervjuer av familier som har deltatt i to ulike pilotprosjekter knyttet til AMS og bruk av display.

Les også: – Google og Apple vil ta inntektene fra kraftbransjen

Avhengig av inntekt

I det første pilotprosjektet ble display montert i husholdninger i Follo og Askøy. I det andre prosjektet ble display installert hos husholdninger i Røverkollen borettslag på Romsås i Groruddalen i Oslo.

Studien omfatter dybdeintervju av totalt ni familier fra Follo- og Askøy-prosjektet og 24 familier fra Røverkollen-prosjektet etter at display-prosjektene var avsluttet.

Dybdestudien konkluderer med at effekten av bruk display er avhengig av både inntektsnivå og tidligere erfaringer med feedback-teknologi.

Studien indikerer også at familier med lavere inntekt gjør mer for å endre energivanene sine enn familier med god økonomi.

– Familiene i Røverkollen i Oslo bodde i leiligheter, mange var innvandrere, de kunne gjennomgående mindre om eget strømbruk og hadde lavere inntekt enn familiene i Follo og Askøy. Røverkollen-familiene brukte displayet på en helt annen måte, sier forskningsleder Hege Westskog ved Cicero til Teknisk Ukeblad.

Les også: Løpende informasjon kan redusere kraftforbruket med 11 prosent

Stor kontrast

Follo- og Askøy-familiene hadde stort sett høy inntekt, enebolig og bred erfaring med direkteinformasjon om eget strømforbruk etter bruk av gammeldags wattmeter.

Enebolig-familiene syntes displayet var praktisk fordi de oppdaget når de hadde glemt å skru av eksempelvis varmekablene i kjellern på sommeren, eller arbeidslyset i garasjen.

Noen var opptatt av at de kunne sjekke om noe var galt med det elektriske anlegget. Men ingen følte de lærte noe om sammenhengen mellom atferd og strømbruk.

For borettslagfamiliene i Røverkollen var opplevelsen en helt annen.

– Familiene i eneboligene synes displayet var en "morsom greie". I Røverkollen lærte de om strøm, om egen strømregning og hvor mye det betyr når de skrur av og på komfyren. De hadde helt tydelig større læringsbehov enn familiene i Follo og Askøy, sier Westskog.

Mange på Røverkollen ble overrasket over hvor mye eller lite strøm de ulike apparatene trakk. Mange av familiene fortalte at de hadde endret gamle vaner og byttet ut ovner eller lyskilder som trakk mye strøm med mer strømsparende artikler. De hadde også lært hvilken atferd som påvirket strømforbruket mest.

– Blant familiene med trang økonomi ble det sagt at displayet gjør strømregningen mer forutsigbar. De satt igjen med en følelse av å ha spart strøm. Den samme opplevelsen hadde ikke familiene i Follo og Askøy, sier Westskog, og presiserer at de ikke målte den reelle endringen i elektrisitetsforbruket, men familienes egne oppfatninger av det.

Les også: Nettleia kan i fremtiden bli avgjort av størrelsen på sikringa

Ikke krav om display

Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) har ikke gjort det obligatorisk for nettselskap å installere display når de installerer automatiske strømmålere, slik for eksempel britiske myndigheter har krevet.

Dermed er det opp til hver enkelt husstand om de vil investere i et display på egen hånd. Det er det ikke sansynlig at mange familier med anstrengt økonomi vil gjøre, ifølge forskerne.

– Vi spurte familiene på Røverkollen om de er villige til å kjøpe et eget display. Veldig få sa at de ville det, opplyser Westskog.

Forskerne tar ikke stilling til om det er bra eller dårlig at energimyndighetene ikke stiller krav om display, men mener myndighetene må tenke igjennom hvilke grupper som rammes av å ikke ha et display synlig.

– Hvem er det myndighetene installerer AMS for? I første rekke har de argumentert med at AMS sikrer toveiskommunikasjon mellom nettselskap og forbuker. Faren er at det i stedet blir enveiskommunikasjon som letter faktureringen for kraftselskap. Men dette er et politisk valg. Vi bare opplyser om faren av å ikke montere display, sier Westskog.

Selv om bare 33 familier er med i undersøkelsen mener forskningslederen at funnene er viktige.

– Dette er en kvalitativ studie med dybdeintervjuer av få deltagere, men disse studiene kan gi indikasjoner på hvordan tilstanden er i større populasjoner, sier Westskog.

NVE, som har utformet regelverket for utrullingen av AMS, sier det fortsatt ikke er aktuelt å pålegge nettselskapene å også installere display. OED viser til NVE når vi ber om kommentar.

– God informasjon er viktig for at strømkundene skal ha et aktivt forhold til strømforbruket sitt, men vi ønsker ikke å låse kommunikasjon mellom nettselskap og strømkunde til en bestemt teknologi som blir fort utdatert, sier seksjonssjef Heidi Kvalvåg i NVE.

Hun viser til at strømkundene vil få informasjon om eget forbruk via fakturaen, som i dag, direkte fra AMS-måleren og via internett gjennom "Min side" hos kraftleverandør eller nettselskap. Her vil dataene fra forrige dag være tilgjengelig klokken 09.00.

– Display, en forutsetning

Teknisk Ukeblad har tidligere intervjuet professor Sarah J. Darby ved University of Oxford, som er ekspert på energirelatert atferd. Hun viste til at nettbasert tilbakemelding fra nettselskapene er vel og bra, men at folk flest ikke går på nett for å sjekke eget el-forbruk.

Les også: AMS skal redusere forbruket, men uten skjerm bruker kundene mer strøm

– Et display som er lett tilgjengelig og plassert synlig i huset, er en nøkkel for å få folk til å begynne å bli interessert i å overvåke eget elforbruk, sa Darby til Teknisk Ukeblad for ett år siden.

I en høringsrunde i forbindelse med utarbeiding av regelverket for AMS-utrullingen uttalte både Forbrukerrådet og landsforeningen Norsk Teknologi at display var en forutsetning for at markedsfunksjonaliteten skal bli optimal.

 

Les også:

Ny undersøkelse: Politikerne har misforstått hvorfor folk vil spare energi

Lyse går for AMS-måler med spenningsovervåking og smarthusmuligheter

– AMS kan bli en overvåkingsboks

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.