Kraftverk basert på fossile kilder, stålfabrikker og søppelfyllinger har alle én ting til felles: De produserer store mengder gasser som egentlig bare er avfall fra prosessene som foregår der.
Nå har forskere fra Massachusetts Institute of Technology (MIT) klart å utnytte disse gassene til å produsere en olje som kan benyttes som drivstoff i kjøretøy.
Det skriver The Guardian.
Bakterie og gjærsopp
Prosessen baserer seg på en spesiallagd bakterie kalt moorella thermoacetica, som omgjør syntesegass (karbondioksid og karbonmonoksid eller hydrogengass) til eddiksyre i en anaerob bioreaktor.
Eddiksyra fôres så inn i en ny bioreaktor, hvor en spesialdesignet gjærsopp omgjør eddiksyra til lipider og i slutten en olje.
Det hele er satt sammen til et integrert anlegg hvor du altså får inn syntesegass i ene enden og ut flytende drivstoff i den andre.
Skal bygge demoanlegg
Patentene eies av MIT, men er lisensiert til selskapet GTL Biofuels, som har testet prosessen på et pilotanlegg utenfor Shanghai i Kina siden september i fjor.
Nå planlegger de å bygge et 20 ganger større, semi-kommersielt, anlegg.
– Det vil teste om prosessen kan oppskaleres og evaluere kostnadene og karbonfotavtrykket. Det er én ting å gjøre det med 1-2 liter i labben, noe helt annet å bevege seg opp til 1000 liter og så 20.000 liter i demonstrasjonsanlegget, sier MIT-professor Gregory Stephanopoulos til The Guardian.
- Diesel og bensin skal være med oss en stund til: Slik skal motorene bli renere
– Gass til strøm er sløsing
– Bunnlinja, om man sikter på å lage drivstoff fra fornybare kilder, er at vi må se veldig nøye på billige råmaterialer. Søppel, sammen med møkk og landbruksavfall, er spesielt lovende kilder til syntesegassen vi trenger. Volumene er enorme, sier Stephanopoulos.
Han mener også at dagens praksis med å brenne biogass for å produsere elektrisitet er sløsing, og at man heller bør bruke gassen på deres måte: Til å produsere drivstoff.
Pilotreaktoren produserte 18 g/L C16-C18-triacylglyserider direkte fra syntesegassen, med et lipidinnhold på 36 prosent.
I forskningsartikkelen i tidsskriftet Proceedings of the National Academy of Sciences skriver forskerne at «systemet kan optimiseres videre (…) slik at det kan brukes til lønnsom konvertering av avfallsgasser fra stålverk til verdifullt flytende drivstoff til transport».
- Ny Hyundai: Vil du ha den som elbil, plug-in eller hybrid?