Bilen rullet av produksjonslinja hos General Motors anlegg i Warren, Michigan før helga.
Der har GM sitt utviklingssenter med 16 000 ingeniører og teknikere, og det er også her de første versjonene av søsterbilen Chevy Volt er skrudd sammen.
Testbiler
Foreløpig er det kun såkalte før-produksjonsbiler som har passert monteringslinja. Det skal lages mange slike Amperaer de kommende månedene.
Altså biler som ikke kommer til å bli solgt, men som skal benyttes i testing, inkludert krasjtesting, og validering.
Ifølge Opel skal ingeniører i USA og Europa dessuten bruke bilene til å utvikle den endelige mykvaren knyttet til hybridsystemet og fintune kjøreopplevelsen.
– Vi er i rute for å kunne starte produksjon av Ampera for europeiske markeder neste år. Det er fortsatt en del arbeid å gjøre, men å kunne rulle ut en Opel Ampera fra pre-produksjonslinja her, er en stor bedrift for teamene våre her og i Europa, sier Andrew Farah, som er sjefingeniør for Ampera-programmet, i en pressemelding .
Den første serieproduserte batteripakken ble ferdigstilt i januar i år: 8 fabrikker skal få Volt på veien
2010 og 2011
«Elbil med rekkeviddeforlenger» (E-REV) kaller GM hybriden som har en litiumionebatteripakke stor nok til seks mil rekkevidde alene, og som i tillegg har et 1,4-liters aggregat som på én tank kan generere nok strøm til ytterligere 50 mil på veien.
Mens produksjonen av Chevy Volt starter på tampen av dette året, skal Opel Ampera etter planen lanseres mot slutten av 2011.