Rederiet Norled (tidligere Tide) vant kontrakten på drift av fergestrekningen Lavik–Oppedal på E39 fra 2014–2025. En av tre ferger blir batterifergen fra Fjellstrand.
Kontrakten mellom Statens vegvesen og Norled er ikke formell ennå: De tre tapende anbydere har anledning til å be om innsyn i tildelingsdokumentene for eventuelt klage på avgjørelsen.
Fjellstrand vil derfor ikke fortelle for detaljert om fartøyet ennå.
Ny design
– Rent teknisk blir ikke fartøyet så mye annerledes enn det vi har presentert tidligere. Overbygg og innredning er endret etter rederiets ønsker og for å spare vekt og få ned pris, sier administrerende direktør Nils Aadland i Fjellstrand til Teknisk Ukeblad.
Fergen får litiumione-polymerbatterier med avansert styrings- og overvåkingssystem.
– Vi samarbeider med de fremste i verden på lading- og styringsteknologi, sier Aadland.
Fergen bygges i aluminium og skal ha plass til 120 biler. Fergen hurtiglades hver gang den klapper til kai, og får fullading hver natt.
Les også: Ferge på gass, vind og sol
Ny giv for miljøteknologi
Fjellstrand-sjefen berømmer staten for å ha lagt til rette for utprøving av nye, miljøvennlige løsninger ved å stille krav i anbudet.
– Dette kan bli en gjentagelse av suksessen med den første LNG-drevne fergen Glutra for 11 år siden. Staten la føringer som har gitt norsk maritim industri forsprang. Valget av batteriferge kan være innledningen til en ny æra for miljøvennlig maritim industri, sier Aadland.
Fjellstrand vil trenge et drøyt år på bygging, og legger opp til å bruke ekstra tid på dokumentasjon og testing og eventuelt modifisering.
Les også:
Viking Lady på klima-skryteliste
Verdens første hybridferger i Skottland