Skipet, et "service offshore vessel – SOV", er bestilt av Bernhard Schulte Offshore/Windea for oppdrag på Gemini-vindparken i Nederland for Siemens Wind Power Service.
Skroget er bygget i Polen og skal fram til prøveturer og levering til sommeren rustes ut i Ulsteinvik.
Skipet er 88 meter langt, 18 meter bredt og sengeplass til 60. Det vil ha en transitthastighet på 13.5 knop.
Les også: Slik fant Ulstein opp X-bow, X-tender og oppsvingbar thruster
Samarbeid I
Den nye akterskipsløsningen skal gi økt bruksområde og dermed et lengre værvindu for operasjoner.
Skipet har designbetegnelsen Ulstein SX175. Det er utviklet i nært samarbeid mellom Ulstein Design & Solutions, Windea, Bernhard Schulte Offshore og Siemens.
Dette er det første av to SOV-skip bestilt av Bernhard Schulte/Windea. Med X-Stern kan skipet like gjerne sette akterenden som baugen mot været.
I tillegg til et større fleksibilitet, betyr det redusert kraft- og drivstofforbruk mens det ligger på DP (dynamisk posisjonering).
- Den siste av sitt slag i Norge: Etter 70 år lager de fortsatt motorer her
Samarbeid II
Rederiet Bernhard Schulte eier rundt 100 skip og drifter til sammen 600.
Windea Offshore er et joint venture-selskap mellom Bernhard Schulte Offshore, EMS Maritime Offshore og SSC Wind.
Oppfinnelser
X-Stern er en av mange innovasjoner og IP-beskyttede oppfinnelser gjort av Ulstein-gruppen i løpet av de siste 50 årene.
X-Bow ble patentert i 2005 og i 2014 ble X-Stern presentert. I 2015 lanserte Ulstein X-tender.
Ifølge visekonsernsjef Tore Ulstein har bedriften en tydelig innovasjonsfilosofi.