Forsvaret er i ferd med å bygge om 100 Bv206 beltevogner som skal leveres Hærens 2. bataljon i løpet av året.
Flesteparten av vognene har stått lagret i rundt 15 år før de nå får en moderniseringsrunde hos mekanikerne på Bjerkvik tekniske verksted nord i Narvik kommune og sendes ut i felten.
Moderne kommunikasjon
En vesentlig del av oppgraderingen er integrasjon og montering av sambandsmateriell og kommando/kontrollutrustning (K2IS).


– På dette området har det opplagt skjedd mye siden vognene ble brukt på 1990-tallet. Vi har gått fra tale til data og fra kartark til skjermer. Nå bygges det datanett i vognene som kan kommunisere med datatrafikk, forteller prosjektleder Knut Leikvam ved Forsvarets logistikkorganisasjon (Flo), divisjon for vedlikehold.
På 21 av vognene skjæres det hull i taket på forvogna og monteres en våpenstasjon/underlavett som fortrinnsvis vil brukes til 12,7 mm mitraljøse. Dette har ikke radiobeltevognene hatt tidligere.
Det monteres nye håndvåpenfester og installeres nye rømningsveier bak.
– Mye av oppgraderingen, både kommunikasjonsteknologi, lastesikring og rømningsveier, handler om helse, miljø og sikkerhet som ikke har vært bra nok på beltevognene, sier Leikvam.
Les også: Forsvarets nye vogntog kan veie 122 tonn

500 vogner i daglig bruk
De sekssylindrede Mercedes turbodiesel-motorene har visstnok hatt en tendens til å skjære seg. Nå overhales de og blir påmontert nye sirkulasjonspumper for å bedre kjølinga.
Forsvaret har i dag cirka 500 Bv206 i daglig bruk og et tilsvarende antall som stort sett står lagret. Noen av dem leies ut i forbindelse med øvelser.
Ifølge Leikvam er alt utviklingsarbeid ferdig, det er skrujobben som gjenstår.
Bjerkvik tekniske verksted har utført omlag halvparten av ombyggingsjobben på 50 av vognene som er tatt i bruk som er interimløsning.
Nå gjøres de siste 50 helt klare før de første 50 vognene skal inn igjen og gjøres ferdig over sommerferien.
Her kommer etterretningstjenestens nye stolthet
.png)
