KJELLER: Vi snakker om den nye testbenken for hovedgirboksen på Bell 412-helikoptre som nå er satt i drift på Luftforsvarets hovedverksted Kjeller (LHK).
– Andre testbenker for denne girkassa er digre beist med vannbrems. Dette er feinschmecker-versjonen, sier senioringeniør Kjetil Wang Hansen, som er fungerende sjef for motoravdelingen på LHK.
Testbenken tok av
Da var det mer hjemmebygd preg over jiggen som tidligere ble benyttet for å teste nyoverhalte Bell 412-hovedgirkasser.
Den ble kalt «Bussen», men minner mer om en ellevill vegvesen-farkost enn et massetransportmiddel.
På toppen satt to rotorblader, en stakkars tekniker satt plassert i styrhuset og girkassa ble koblet til en T53-gassturbin, mens hele testbenken var lenket fast til bakken.
Likevel rakk den ved minst én anledning å bli «airborn» så vidt, før den ble tatt ut av tjeneste for 4–5 år siden. Ikke minst av HMS-hensyn.
Simulerer belastning
Larvik-selskapet Transtech AS har konstruert, bygget og vært totalleverandør for testbenken som er langt mer avansert enn forgjengeren.
Der gikk mye energi til spille i varmetap og løft, mens den nye testbenken er en lukket krets basert på «back-to-back»-testprinsippet.
En elmotor driver systemet, motstanden besørges av hydraulisk trykk som gir dreiemoment og sørger for å simulere forskjellige belastninger i et tjuetrinns testprogram som tar cirka tre timer.
– Her tilfører vi kun effekt til å overvinne tap i transmisjonen. Vi forbruker kun ti prosent av installert effekt i helikopteret. Vi beregnet at vi behøvde cirka 130 kW, men monterte en elmotor på 200 kW for å være på den sikre sida, forteller teknisk sjef Asbjørn Andersen i Transtech.
Hopet seg opp
Transtech startet byggingen av testbenken for cirka tre år siden. Den ble levert i 2010, og etter en del tilpasninger har den nå blitt satt i drift og gjennomført testing av tre overhalte girkasser.
Hver girkasse trenger overhaling etter 4 000 timer, og uten eget testutstyr de siste årene hadde det nå begynte det å hope seg opp av girkasser som trengte testkjøring før de blir satt på lager.
Sterkere girboks
Hele testbenken veier 8,6 tonn og speiler hovedgirboksen på Bell 412 som imponerende nok, med tanke på de enorme kreftene den skal tåle, veier kun 300 kilo.
Bell 412-flyene er nå i ferd med å oppgraderes med ny hovedgirboks, HP (High Performance), som takler mer moment enn SP (standardutgaven).
De to PT6-motorene på de norske Bell 412-helikoptrene leverer hver cirka 1 300 hk effekt, men etter at generatorer, pumpe og en liten kombinasjonsgirkasse har tatt sitt, er det cirka 1 800 hk som leveres på selve rotorakslingen.
Norge har 18 slike helikoptre.
Statsforetaket AIM Norway
I dag, 15. desember, går Luftforsvarets hovedverksted Kjeller over til å bli et statsforetak med navn AIM Norway (Aerospace Industrial Maintenance).
LHK har utført vedlikehold på Luftforsvarets materiell, men når F-35, NH90 og Sea Kingens erstatter (som også godt kan bli NH90) kommer, må dette selskapet og deres 400 ansatte konkurrere om vedlikeholdsoppdragene.
– Det er mye kostbart og avansert utstyr vi har her. Nå er alt dette anskaffet og bestilt lenge før tanken om et statsforetak kom, men når det først er blitt slik, vil jeg si at utstyret og kompetansen vår i høyeste grad er med på å gjøre oss konkurransedyktige, sier senioringeniør Stig Andersen.
Testbenk nummer tre
Dette er den tredje testbenken Transtech har bygget for Forsvaret. Forrige gang var i 1997 da selskapet leverte en testbenk for girene på halerotoren på Bell 412.
Spørsmålet er om det finnes flere kunder på dette nisjemarkedet.
– Det gjør det utvilsomt. Iallfall i teorien. Det finnes tross alt tusenvis av Bell 412 i drift rundt om i verden, sier styreleder Nils Reidar Skauen.
Transtech har levert transmisjoner i 32 år. Larvikselskapet leverer både standardvare o – som i dette tilfellet – skreddersøm til både forsvar-, offshore- og skipsindustrien samt landbasert utstyr.