Forsvaret må få utvidet dispensasjon fra Vegdirektoratet for å kunne kjøre enkelte av de nye lastebilene som mandag ble bestilt fra Rheinmetall MAN Military Vehicles (RMMV).
Det gjelder det nye tungtransportkjøretøyet som med maksimal last på semihengeren vil ha en totalvekt på hele 122 tonn.
Utvidet dispensasjon
De beste riksvegene har en begrensning på 60 tonn totalvekt. Samtidig inneholder forskrift om bruk av kjøretøy en del strekninger der det gis dispensasjon til spesialvogntog med totalvekt inntil 100 tonn.
– Vi er i dialog med Vegdirektoratet, og Forsvarets nåværende 100-tonnsdispensasjon vil bli utvidet opp til 120 tonn. Det regnes fremdeles på hvilke deler av vegnettet denne kan gis for, opplyser informasjonsdirektør Marianne Øiahals i Forsvarets logistikkorganisasjon (Flo).
Det nye tungtransportkjøretøyet HX 8x8 skal brukes til å transportere tunge belte- og hjulkjøretøy. Deriblant den norske stridsvognen Leopard 2A4 som veier cirka 55 tonn. (Se RMMVs egen småpompøse videopresentasjon nederst i artikkelen).
Inkludert en sjuakslet tilhenger, er vogntoget 23 meter langt, har en egenvekt på cirka 50 tonn og kan i tillegg ta med 72 tonn nyttelast.
Denne vekten fordeles altså på elleve akslinger. Motoren yter 620 hk/3 200 Nm.
Les også: Her kommer etterretningstjenestens nye stolthet
1 mrd
Tungtransportkjøretøyet er bare én av i alt 34 forskjellige lastebilvarianter som RMMV skal levere i perioden 2016-2025.
Disse skal erstatte Forsvarets Scania-lastebiler som ble kjøpt inn på 1980- og begynnelsen av 1990-tallet.
I rammeavtalens første bestilling (avrop) er det snakk om sju lastebilmodeller i HX-serien, samt to kjøretøy i TG-Mil-serien beregnet på flyplassvedlikehold.
Disse bilene skal leveres i 2016 og 2017 og koster én milliard kroner.
Ifølge produsenten er HX-serien definert som høymobilitetskjøretøy, mens SX-serien, som kan være aktuell ved en senere bestilling, har ekstrem mobilitet og er beregnet på frakt av sensitive våpen. Begge seriene kan leveres med pansring av forskjellig grad.
Les også: Her er Norges nye panservogn
10x10 bergingsvogn
Størstedelen av ordren består av nye krokløftere som i hovedsak skal frakte forsyninger i containere eller på lasteflak.
Også denne er basert på HX 8x8 og leveres med to motoralternativer, 440 hk/2 100 Nm eller 540 hk/2 500 Nm. Egenvekten er 21 tonn upansret og den kan frakte 16,5 tonn nyttelast.
Det største kjøretøyet som nå er bestilt, er den nye bergingsvogna. HX 10x10 har tre styrbare akslinger og leveres i to varianter. Den ene har rotatorpåbygg for trekk og løft, mens den andre har skyvbart lasteplan. Egenvekten er cirka 34 tonn uten pansring.
Denne erstatter NM 154 som er blitt levetidsforlenget de siste årene: Denne gir tryggere berging i krig
De øvrige bilene som er bestilt består av to varianter HX 8x8 standard lastevogner, den ene med kran den ande med bakløfter, HX 8x8 tippvogn og TGS 4x4 trekkvogn for sope/blåse-enhet og TGS 6x4 brøytebil.
Les også: Dette helikopteret har 22.500 hestekrefter
Sverige venter
– Flere av lastebilene vil være utstyrt med avanserte kommunikasjonsløsninger, kommando- og kontrollsystemer, samt bevæpning inkludert fjernstyrt våpenstasjon. Kjøretøyene vil også kunne pansres til et nivå som gir svært god beskyttelse for soldatene, skriver Flo i en pressemelding.
I tillegg til lastevognbestillingen er det også inngått en rammeavtale om logistikkstøtte i inntil 30 år.
Anskaffelsesprosjektet er et norsk-svensk samarbeid ledet av Norge. Men foreløpig har ikke Flos svenske søsterorganisasjon, Försvarets Materiellverk (FMV), bestilt.
FMV venter på at Konkurranseverket skal avgjøre hvorvidt anskaffelsen på svensk side kan gjøres etter norske lover og regler, ifølge Forsvaret.
Les også:
Her flyr F-16 lavt gjennom Trollfjorden
Alle norske kampfartøy får fjernstyrte våpenstasjoner
Nytt superskip til den amerikanske marinen