INDUSTRI

Fra nyttår må skip kutte svovel med 90 prosent. Men det finnes ikke utstyr for å kontrollere det

«En viss fare» for at rederier sluntrer unna, mener Norsk Industri.

Eksosvask: En Stena-ferge på vei inn til Gøteborg havn. Fra 1. januar 2015 må den bruke drivstoff med mindre enn 0,1 prosent svovel, eller rense eksosgassen i en scrubber.
Eksosvask: En Stena-ferge på vei inn til Gøteborg havn. Fra 1. januar 2015 må den bruke drivstoff med mindre enn 0,1 prosent svovel, eller rense eksosgassen i en scrubber. Bilde: Tore Stensvold
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
20. mai 2014 - 09:44
Vis mer

Etter 1. januar 2015 må skip i Nordsjøen, Østersjøen og utenfor Nord-Amerika bruke lavsvoveldrivstoff eller rense eksosen.

For de fleste skip innebærer det at de må skifte over fra bunkersolje til lavsvovel idet de passerer grensen til Emission Control Area (ECA, eller SECA der S står for svovel).

– Hvordan skal myndighetene klare å kontrollere det? spør sjef for Maritim bransje i Norsk Industri, Lars Gørvell-Dahll, retorisk.

Les også: Dette har folk prøvd å få til i 150 år

Eksosnese på Storebælt

– Så vidt vi vet, så finnes det ikke godt teknisk utstyr som kan verifisere at kapteinene følger opp regelverket, sier Gørvell-Dahll.

Det skal imidlertid være noe forskning og utvikling av utstyr i gang, deriblant sensorer som kan plasseres om bord i skip.

I Danmark har det vært diskutert å plassere «sniffere» på Storebæltbroen for å sjekke eksosen til passerende skip.

Les også: Skipskraftverk kan spare Bergen for utslipp tilsvarende 50.000 biler

Bekymret: Bransjesjef Lars Gørvell-Dahll i Maritim bransje, Norsk Industri, tror myndighetene får problemer med å kontrollere at skip overholder krav i SECA.
Bekymret: Bransjesjef Lars Gørvell-Dahll i Maritim bransje, Norsk Industri, tror myndighetene får problemer med å kontrollere at skip overholder krav i SECA.

Inspektører

Det er Sjøfartsdirektoratet som har ansvar for å håndheve regelverket i Norge.

Deres verktøy er havnestatskontroller og uanmeldte tilsyn på norske skip, der det sjekkes om fartøyene tilfredsstiller bestemte krav, at besetningen har nødvendig kompetanse og at internasjonale regler (SOLAS, MARPOL og STCW) følges.

For to-tre år siden ble Havnestatskontrollen lagt om. I hovedsak er det såkalte høyrisikoskip som blir oftest kontrollert.

Det skaper bekymring i bransjen.

– Det spørs om havnestatskontroller er nok til å følge opp. Det er en viss fare for at en del rederier og maskinsjefer kan ta litt lett på det for å spare penger. Lavsvoveldrivstoff er veldig mye dyrere enn bunkersolje, sier Gørvell-Dahll.

Les også: Det Norske Veritas hjelper amerikanske ferger over på LNG

Papirkontroll: Sjøfartsdirektør Olav Akselsen skal bruke Havnestatskontrollen til å følge opp nye svovelkrav.
Papirkontroll: Sjøfartsdirektør Olav Akselsen skal bruke Havnestatskontrollen til å følge opp nye svovelkrav.

Utfordring

Sjøfartsdirektør Olav Akselsen sier at de ikke kan kontrollere fartøyene til sjøs.

– Det blir en utfordring å følge opp, men vi vil bruke Havnestatskontrollen til å kontrollere og ta prøver av bunkers og sjekke loggbøker, sier Akselsen til Teknisk Ukeblad.

Underdirektør Alf Tore Sørheim i Sjøfartsdirektoratet sier at det foreløpig er analyser og dokumentkontroll som blir utført. Han sier at de nordiske landene møtes for å diskutere utvidet overvåkingsaktivitet.

– I hovedsak blir det å kontrollere skip når de er i havn. Vi vil øke prøvetaking av drivstoff og sende til analyse. Vi kan også se på dokumentasjonen ombord, for å få en oversikt av hva de har bunkret og hva de bruker av de ulike drivstoff, sier Sørheim.

Les også: Denne påhengeren har 557 hestekrefter

Logges: Direktør Sigurd Some Jenssen i  Wärtsilä Hamworthy i Moss. Bedriften har ca. 50 prosent av scrubber-markedet. Scrubberne samler data elektronisk.
Logges: Direktør Sigurd Some Jenssen i Wärtsilä Hamworthy i Moss. Bedriften har ca. 50 prosent av scrubber-markedet. Scrubberne samler data elektronisk.

Scrubber lagrer data

Skip som har installert eksosrenseanlegg, scrubbere som vasker ut svovel og omgjør det til sulfid, er enklere å kontrollere. Anleggene skal koble seg inn når de passerer ECA-grensene.

Direktør Sigurd Jenssen i Wärtsilä Hamworthy i Moss, sier at alt blir logget og kan avleses digitalt.

– Scrubberanleggene er programmert slik at de slås på automatisk idet skipet passerer GPS-koordinatene for ECA-grensene. Alle data om tid, posisjon, rensegrad, Ph-verdier og svovelinnhold lagres elektronisk og kan kontrolleres i ettertid, sier Jenssen.

Les også:

Prisbelønnet radar plukkes ned etter få år

De bygger luksustrålere for fiske og turisme

Offshoreskipenes far får hederspris  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.