Det er Ulsteins amerikanske samarbeidspartner, verftsgruppen Vigor Industrial, som fronter markedsføringen overfor US Coast Guard.
Ulstein har utviklet et nytt konsept, OPC – Offshore Patrol Cutter med SX 151-design.
Smal og smekker
Fartøyet Ulstein og Vigor håper Kystvakten vil velge, er 100 meter langt, 16,5 meter bredt og har innredning for 124 personer.
Skipet er utviklet i samarbeid med Vigor Industrial, som har laget en video for å markedsføre prosjektet.
I Kampanjen «Affordable Innovation. Proven performance» klasker Vigor til: “Som respons på Kystvaktas krevende OPC-krav, går Vigor utenfor det konvensjonelle. Med Ulstein X-Bow vil Vigor levere en robust arbeidshest med svært gode sjøegenskaper.”
Les også: Bestiller forskningsskip til 500 millioner
Dobbel framdrift
Skipet er planlagt med en kombinasjon av diesel-mekanisk og diesel-elektrisk framdrift, som er optimalt for fartsområdet 5-22 knop.
Foruten helikopterdekk med hangar, er fartøyet designet med tre hangarer for redningsbåter (MOB-båter – mann over bord).
Lang betenkningstid
Ulstein må imidlertid smøre seg med tålmodighet mens de venter på eventuell kontrakt.
– Prosjektet er langsiktig. Flere verftsgrupperinger gir nå tilbud til Kystvakta. Mot slutten av 2014 eller starten på 2015, vil Kystvakta tildele kontrakten, forteller Tore Ulstein, direktør for Innovasjon og Marked i Ulstein Group.
Les også:
Her seiler verdens største vikingskip
Far Solitaire kåret til Årets skip
Sparer 30 millioner dollar årlig med nytt skrog