Allerede dagen før syklonen traff Filippinene, hadde en gruppe spesialister på telekommunikasjon reist til hovedstaden Manila.
Da katastrofen var et faktum, rykket de ut til de verst rammede områdene med mobilt utstyr for å opprette samband på telefon og internett.
Operasjonen drives av Telekom uten grenser (Télécoms sans frontières, TSF), en uavhengig organisasjon med base i Paris, Frankrike.
Les også: Snart kan du stenges ute fra mobilnettet i en krisesituasjon
Medisinske data
- Vi har 15 personer på plass for å hjelpe de som er rammet til å få telefonkontakt via satellitt med pårørende og varsle om sin situasjon, opplyser Alexander James Thomas hos TSF til Teknisk Ukeblad.
- Like viktig er det at vi har fått på plass datasamband mellom redningsarbeidere og sykehusene, sier Thomas. Han har kommunikasjonsansvaret i TSF.
Datasambandet gjør det mulig å sende bilder, diagnoser og lister over medisinbehov mellom sykehusene.
I tillegg legger det til rette for bedre koordinering av arbeidet til det medisinske personellet ute i felt. Og disse kan kommunisere med redningsarbeidere for å gi den beste behandlingen.
Regjeringen varsler befolkningen over internett, blant annet med tjenester som Twitter. Derfor er det ekstra nødvendig med oppegående nettforbindelse.
Les også: Denne telefonbrikken virker i hele verden
Haiker med FN
TSF samarbeider med FNs katastrofeorganisasjon UNDAC.
I praksis betyr det at teknologene fra TSF får hjelp til transport ut til katastroferammede områder.
Etter naturkreftenes herjinger, er ofte både veier og flyplasser satt ut av spill. FN disponerer egne og militære transportmidler, der teknologene får "haik".
- Samarbeidsavtalen vi inngikk med FN i 2006 betyr også at deres personell får hjelp av oss til å opprette samband. Også slik infratstruktur er som regel ødelagt etter slike katastrofer, sier Thomas.
TSF har tilgang til 80 frivillige eksperter verden rundt.
Det dreier seg om blant annet it-kyndige i mobilselskaper og folk med kommunikasjonsbakgrunn fra militæret.
Like viktig er logistikkompetanse og rene fotfolk som kan holde orden på køen av katastrofeofre som har behov for å ringe pårørende.
- Vi har også en kjerne av fast ansatte teknologer, og det er disse som leder en slik operasjon som på Filippinene, sier Thomas.
Les også: Telenor-sjef skal lede 800 mobiloperatører
Dyr satellitt
Organisasjonen finansieres i hovedsak av bevilgninger fra EU-Kommisjonen. I tillegg får den støtte fra ulike franske myndigheter og private bidrag.
Teknisk utstyr kommer fra mobilselskaper som samarbeider med TSF.
På Filippinene nå er det Vodaphone Foundation som bidrar med telefon- og internettsamband.
Det skal ikke være problemer med å få inn nok sambandsutstyr.
Utfordringen er kostbar satellittkommunikasjon.
- Gi oss 10 dollar, så hjelper du til med å overføre 2 MB med medisinske data, oppfordrer TSF på sin hjemmeside.
En litt annerledes nødhjelp via Paypal skal gi folk følelsen av å bidra på sin måte.
10 dollar er også det som skal til for at tre ofre for naturkatastrofen kan få telefonkontakt med sine.
- Vi har tilstrekkelig med båndbredde i forhold til oppgavene vi skal gjøre. Utfordringen er at den BGAN-forbindelsen vi bruker i dag er kostbar, En Vsat-løsning kan gis oss bedre båndbredde til en lavere kostnad, sier it-sjef Clemence Bruguera hos TSF til Teknisk Ukeblad.
Her er litt om de ulike løsningene.
Les også:
Laser-bredbånd gir seks ganger raskere kommunikasjon
Ny rapport: 4 av 5 bruker Android
Vil at du skal få enøk-støtte til IT-løsninger i hjemmet