I forbindelse med behandlingen av energimeldingen ønsket flere partier et årstallfestet mål for når salget av nye bensin- og dieselbiler skal fases ut.
Målet skulle nås med både pisk og gulrot, selv ikke SV ønsket noe forbud.
De borgerlige partiene ble så enige om en tekst som innebar et mål om at det fra 2025 ikke ville selges fossilbiler.
«Salgsstopp»
Ifølge enigheten skulle det fastsettes måltall i Nasjonal Transportplan for antall lav- og nullutslippskjøretøy som følger de vedtatte klimamålene og det teknologiske potensialet fra fagetatene.
Fagetatene har klart og tydelig foreslått at nye privatbiler, bybusser og lette varebiler etter 2025 skal være nullutslippskjøretøy.
Dagens Næringsliv, som omtalte enigheten først, slo fredag på sin forside fast at de borgerlige partiene «stopper salg av diesel- og bensinbiler i 2025».
Avisen hevdet altså aldri direkte at det skulle være snakk om noe forbud.
Mange tolket det imidlertid som det, og alt snakket om forbud falt i veldig dårlig jord hos Frp. Partiet varslet at Stortingsgruppen skulle holde møte om saken mandag ettermiddag, og enkelte fryktet at partiet skulle gjøre retrett.
Liten justering
Møtet er nå avholdt, og det ble klart at partiet ikke går inn for å endre det substansielle i fossilbil-utfasingen.
- Vi går for teksten med en presisering som alle nå er med på om at dette ikke innebærer noe forbud, skriver Frps parlamentariske leder Harald Tom Nesvik i en SMS til Teknisk Ukeblad.
- Forslaget er det samme som det har vært hele tiden, litt tekst er endret, men vi avgir først på torsdag, så da blir alt klart, utdyper Frps fraksjonsleder i energi- og miljøkomiteen, Øyvind Korsberg, i en SMS.
Les flere saker om elbil.