INDUSTRI

Frykter at kompetanse går tapt

Trond Gram
26. apr. 2009 - 08:44

Før påske gikk aluminiumsbedriften Fibo i Holmestrand konkurs. Med det forsvant den siste av de tre store støperibedriftene i aluminiumsbransjen, og viktig norsk kompetanse står i fare for å forsvinne.

Selskapet produserte hovedsakelig deler til lastebilfabrikken Scania, men med et underskudd i fjor på 22 millioner kroner, var det til slutt ikke mulig å betjene gjelden.

25. mars var det slutt. Å produsere avanserte aluminiumskomponenter til bilindustrien var ikke levelig.

Faglig sterke bedrifter konkurs

Sammen med Fundo i Høyanger og Casting Technologies i Farsund utgjorde Fibo i 2007 92 prosent av aluminium-støpegodsproduksjonen i Norge.

– Fundo og CT Farsund sto alene for mer enn 80 prosent av all aluminiumsstykkstøp i Norge. Dette er bedrifter som er faglig veldig sterke og har vært sentrale i mange FoU-prosjekter, forteller John Vigrestad, fagsjef for FoU i Norsk Industri.

Nå frykter Vigrestad og hans kollega Kari Rømcke, fagsjef for støpeindustrien, at det meste av denne kompetansen i Norge kan forvitre.

Kompetansen i disse tre bedriftene, som sto for det aller meste av støpeproduksjonen i aluminiumsbransjen i Norge, kan bli vanskelig å bygge opp igjen.

Kompetansen blir skadelidende

I februar gikk CT Farsund konkurs, men produksjonen på fabrikken ble sikret frem til sommeren av storkundene Ferrari, BMW og Porsche. Fundo gikk konkurs i januar, etter at alle forsøk på å sikre videre drift strandet.

Hvis produksjonen på CT Farsund stopper i sommer, vil over 600 ansatte i denne delen av norsk aluminiumsbransje ha mistet jobben.

– Det er en fare for at det meste av stykkstøpkompetansen innen aluminium i Norge er i ferd med å bli skadelidende, sier Rømcke.

Hun forteller at denne bransjen har hatt et høyt nivå i Norge rent produksjonsteknisk, blant annet fordi Norge har hatt en avansert industri innen produksjon av primæraluminium. Også FoU-miljøene på NTNU og Sintef har vært viktige i så måte.

– FoU- og teknologisamarbeidet mellom disse har vært omfattende, sier hun videre.

Viktig for annen industri

Ifølge Vigrestad er denne delen av industrien også viktig for annen industri, særlig den mekaniske industrien.

Bilindustrien bruker mye støpt aluminium, det samme gjør produsenter av vindmøller.

– Mye av det vi omgir oss med til daglig er stykkstøpt. Derfor er denne industrien bærebjelker for mye av den mekaniske industrien. Det kan ha konsekvenser at denne kompetansen forsvinner fra Norge, sier han.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.