OLJE OG GASS

Frykter storulykke i Nordsjøen:
– Jeg er redd for å dra på jobb

FRYKTER FOR SIKKERHETEN: Etter sitt forrige skift på Brage er plattformarbeideren skremt av dårlig vedlikehold og underrapportering av hendelser på sokkelen.
FRYKTER FOR SIKKERHETEN: Etter sitt forrige skift på Brage er plattformarbeideren skremt av dårlig vedlikehold og underrapportering av hendelser på sokkelen. Bilde: Teknisk Ukeblad
Mona Strande, Ole K. HelgesenMona Strande, Ole K. Helgesen
18. nov. 2010 - 10:39
Vis mer

Det er desember 2009. Produksjonen på Brage stenges ned etter at det blir oppdaget alvorlig korrosjon på fakkelrøret. De ansatte er bekymret, Petroleumstilsynet (Ptil) krever granskning og borelederne er i harnisk over at det kan gå så langt uten at noe blir gjort.

– Dette kunne ha sprengt oss alle i lufta, sier en av dem. Men bekymringene later til å forsvinne like raskt som de oppstår.

Ingen kommunikasjon

Et arbeidslag trer av og et nytt kommer om bord. Ukene går, og selv om Statoil nå jobber med sin granskingsrapport er det ingenting som blir kommunisert til de som jobber på plattformen.

Dette bekreftes av offshorearbeidere Teknisk Ukeblad har snakket med. De har førstehåndskjennskap til hendelsene på Brage, og ønsker å være anonyme.

– Etter hendelsen i desember ble det veldig stille. Vi hørte ingenting offisielt. Det føltes som om de ville vi bare skulle glemme det som hadde skjedd, jobbe videre og late som ingenting - uten å vite om rørene var kontrollert og feilene rettet opp, sier den plattformansatte.

Statoil: Statoil: – Har ikke gjort nye alvorlige funn

Ikke bare Brage: Heimdal har trøbbel

NITO etterlyser kommunikasjon: Sikkerhet på sokkelen: – Lytt mer til de ansatte

Vurderte ny nedstenging

Statoils granskingsrapport ble klar i slutten av februar, og viste at det ble gjort seks alvorlige funn på fakkelrøret. "Alvorlige funn" karakteriseres som funn der korrosjonen har redusert tykkelsen på rørene til under 2,8 mm. Det er ikke akkurat tykt for et rør som skal håndtere 250 bar trykk.

– Vi ble nødt til å slå oss til ro med at dette ble fikset. Derfor fikk jeg sjokk da jeg nå i høst møtte noen på Brage som sa de var der for å fikse korrosjonshullene som ble oppdaget for over et halvt år siden, sier en kilde. Men det var ikke det eneste som gjorde den erfarne offshorearbeideren bekymret:

– De sa også at de hadde funnet flere nye hull, og at korrosjonen var så ille at de ikke turte å utføre jobben.

Petroleumstilsynet: Ptil: – Fusjonen har gitt Statoil utfordringer

Grov korrosjon

En annen plattformarbeider utdyper:

– Et firma ble kalt ut til Brage i august for å inspisere funn som ble oppdaget 5-6 måneder tidligere. Allerede første dag gjorde de flere graverende funn. Røret så ut som et månelandskap på overflaten, og var fullt av grov korrosjon nesten langs hele rørets lengde. For eksempel hadde ett punkt korrodert hele 9,3 mm - fra 12,5 til 3,2 mm - iløpet av den tiden det hadde vært montert ombord. Da de rapporterte sine funn ble det gjennomført et ekstraordinært videomøte med plattformsjefen, driftsleder og en gruppe på land. De på land mente plattformen skulle stenges ned umiddelbart, men det ble avfeid av plattformsjefen. Etter litt frem og tilbake kom de derfor frem til at ved å senke trykket til maks 150 bar, kunne de holde produksjonen i gang, mens de ventet på et firma fra England som skulle komme og plastre røret for å gi det tilbake sin opprinnelige styrke.

Statoil: – Har ikke gjort nye alvorlige funn

GAMMEL: Brage-plattformen har fått forlenget levetid, men vedlikeholdet har sviktet. Helge Hansen

– Tas ikke på alvor

Petroleumstilsynet er ikke informert om at det er gjort nye alvorlige korrosjonsfunn på Brage etter det som ble avdekket i Statoils egen granskingsrapport etter nedstengingen i desember i fjor.

Det får offshorearbeiderne til å føle seg utrygge:

– Jeg har jobbet offshore en del år, men det er først nå i det siste jeg har blitt redd for å dra på jobb. Når man opplever at alvorlig korrosjon i flammebommen - som faktisk er den viktigste sikkerhetsventilen vi har dersom det oppstår farlige gassituasjoner - ikke blir fikset på mange måneder, og når de som skal fikse det, sier de ikke tør å gjennomføre jobben, føler jeg ikke at de tar sikkerheten på alvor. Sikkerhet virker bare som snakk, mens det til syvende og sist er penger og prestisje som teller.

Hydro avdekket store korrosjonsproblemer på Brage allerede i 2003. Dette skulle utbedres, og i 2006 ble arbeidsordren registrert som utført. Men ingenting var gjort. Hva synes du om det?

– Det har jeg aldri hørt om før. De første korrosjonshullene jeg har hørt om var de som ble funnet i desember i fjor, og det må også være de første boreleder hørte om siden han ble så forbannet da. Det må kun være de på land som har visst om dette. Men hvis det begynte allerede i 2003, og korrosjonen har fått jobbe i sju år, så sier det seg selv at det ikke er nålhode-størrelse på hullene i dag, sier en kilde.

Les også: Heimdal har trøbbel

Sikkerhet på sokkelen: – Lytt mer til de ansatte

Underrapporterer hendelser

GAMMEL: Brage-plattformen har fått forlenget levetid, men vedlikeholdet har sviktet.
GAMMEL: Brage-plattformen har fått forlenget levetid, men vedlikeholdet har sviktet.
RUSTANGREP: Dette fant inspeksjonsteamet under isolasjonen på rør med gass på Brage. FOTO: Statoil, Granskningsrapport Brage.
Hvordan har situasjonen utviklet seg, siden du føler deg mindre trygg nå enn tidligere?

– Du må være offshore en stund før du skjønner hvilket sjansespill du er med på. Etterhvert ser man mer og mer farlige ting som ikke blir tatt seriøst. Vi skriver RUH-er (Rapporter om Uønskede Hendelser) etter hver eneste tur, men det blir aldri gjort noe. Små, ufarlige hendelser - som at noen glir i trappa - lages det kjempesaker av, mens de virkelig ille hendelsene - som korrosjonsproblemene på flammebommen - dysses ned. Det har også blitt mer og mer vanlig at de underrapporterer hendelser. Hendelser som i utgangspunktet er røde, ender opp som grønne på papiret, sier en kilde, som mener underrapporteringen har blitt verre etter Deepwater Horizon-ulykken i Mexicogolfen fordi oljeselskapene er livredde for dårlig statistikk.

Føler du det har utviklet seg en ukultur med underrapportering av hendelser?

– Ja. Alt skal på papiret nå, og hvis det skjer noe alvorlig, får de bøter og må betale store summer. Hvis noen har gjort noe som tilsvarer en rød hendelse, koster det for mye å gjøre noe med det. Da diskuterer de det ned til en grønn hendelse, så slipper de både kostnaden og den negative oppmerksomheten.

Reaksjoner:

Statoil: – Har ikke gjort nye alvorlige funn

Ptil: – Fusjonen har gitt Statoil utfordringer

Skremmende situasjon

En av våre kilder sier det slik:

– Jeg reagerer veldig på at det ikke undersøkes mer. Når de finner så alvorlig korrosjon som på Brage uten å undersøke alle rør i hele systemet, er det et skremmende eksempel på hvordan vedlikeholdet blir nedprioritert. Folk jeg kjenner gruer seg til hver gang de skal på jobb, samtidig som plattformer hvor det er gjort alvorlige funn får dispensasjoner hvert eneste år til å produsere videre. Det er utrolig skremmende at det kan gå så langt uten at det settes inn tiltak.

Har dere forsøkt å ta opp sikkerhetssituasjonen med ledelsen?

– Vi får beskjed om å skrive RUH-er for å bli hørt, men når vi gjør det, blir vi ikke tatt seriøst. Hva mer skal vi gjøre? Skal vi troppe opp på kontoret og si at vi går til pressen hvis de ikke gjør noe? Det er jo først når dere skriver om det de svarer, men hvis vi kontakter dere, får det konsekvenser. Derfor blir det som det er: Alle er klar over situasjonen, men ingen tør å si noe.

Les også:

Mangelfulle it-rutiner på norsk sokkel

Eksplosjonssikker Alvheim

Bedre sikkerhet offshore enn på norske sykehus

Kan tjene på oljekatastrofen

Ingen livbåter gode nok

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.